Var tredje svensk följer en influencer. Här får du träffa de största och de som var först, men också de som blivit viktiga inom sin bransch eller som lyfter ett speciellt ämne. Hör deras berättelser, hur allt började och hur det gick. Resan börjar med Blondinbellas första inlägg och visar hur Sveriges influencers på tjugo år gått från modebloggar och reklamsamarbeten till att bli företagsledare och tongivande samhällsaktörer.

Porträtt av Kenza.
Foto av Wiki commons (CC-BY-SA-3.0)
2008

Kenza Zouiten Subosic öppnar sig och blir bloggdrottning

Hon börjar blogga om både personliga och ytliga ämnen – och blir Kenza med hundratusentals svenskar. Varumärken står i kö för samarbeten – men var går gränsen mellan reklam och vanligt innehåll?

Läs hela berättelsen om svenska influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

tumnagel för video
2012

Vintagemannen blir Sveriges stiligaste moderöst

Det estetiska engagemanget leder en dag Ingemar Albertsson in i en second hand-butik. Ut kommer Vintagemannen, en moderiktig influencer där alla kläder är medvetet valda och bär på en historia.

Läs hela berättelsen om svenska influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

Porträtt av Jon Olsson. Bakgrunden är utökad med hjälp av Photoshops AI-verktyg.
Foto av Giorgio Montersino (CC-BY-SA-2.0)
2016

Jon Olsson slår igenom – släpper en vlogg om dagen

Skidåkaren Jon Olsson upptäcker tidigt sociala medier och börjar videoblogga med en video varje dag till följarna. Det leder till lukrativa samarbeten, egna företag och massor av inflytande.

Läs hela berättelsen om svenska influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

Porträtt av Margaux Dietz.
Foto av Vogler (CC-BY-SA-4.0)
2017

Margaux Dietz filmar sonens förlossning

Hennes stora genombrott sker när hon filmar sin sons födsel. Därefter intervjuar hon politiker och rapporterar om covid-19, men det som förändrar allt sker 2022 i trapphuset utanför Margaux Dietz lägenhet.

Läs hela berättelsen om svenska influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

tumnagel för video
2023

JLC – från humor till Sveriges mest osannolika guldfynd

Trion JLC träffas av en slump och börjar samarbeta – trots att de inte får något bra första intryck av varandra. Därefter tar humorkarriären fart, men gruppen kämpar mot brist på motivation och gör ett oväntat fynd på vinden.

Läs hela berättelsen om svenska influencers

Kapitel 1

Det börjar med bloggarna, men fortsätter snabbt med konton på Youtube, Instagram och Tiktok. I Sverige blir influencers en ny slags kändis och makthavare, där den personliga relationen med följarna är avgörande.

Kapitel 2

Annonsörerna får upp ögonen för influencers, som har en nära relation till sina miljontals följare. Reklamsamarbeten blir lukrativa för både influenceres och företagen, men var går gränsen för vad som är reklam?

Kapitel 3

En kille med blå lugg och en youtubekanal avgör det tyska EU-valet 2019 och landets regering blir tagen på sängen. Även svenska politiker upptäcker influencers och försöker själva göra succé på sociala medier för att nå de unga väljarna.

Kapitel 4

Influencers kallas den nya tidens makthavare, men vad är egentligen makt? Handlar det bara om att ha en stor publik, eller kan mikroinfluencers ha större inflytande inom sitt område? Och vilket ansvar har en influencer med miljontals följare?