.FILE 2G 3G 4G 5G
tumnagel för video
2012

Vintagemannen blir Sveriges stiligaste moderöst

Det estetiska engagemanget leder en dag Ingemar Albertsson in i en second hand-butik. Ut kommer Vintagemannen, en moderiktig influencer där alla kläder är medvetet valda och bär på en historia.

Det börjar med en promenad på Sibyllegatan i Stockholm. Ingemar Albertsson och hans fru Ann-Marie Lindstedt får syn på butiken Herr Judit. Det är samma butik som några månader tidigare medverkat i Nordiska museets utställning Dandy. Där har skyltdockor klätts i vintageplagg från Herr Judit och A.W. Bauer & Co.

Vintagemannen, Ingemar Albertsson.

Ingemar kliver in i butiken. Han är då 60 år gammal och "en lönnfet reklambyrågubbe klädd i svart" som han själv beskrivit det. På skämt har hans fru sagt att han borde klä sig mer som sin ålder. Sagt och gjort. Ut ur butiken kommer han med italiensk ytterrock, grön borsalinohatt och matchande halsduk – samt ett nyväckt intresse för vintage.

Fakta om Ingemar Albertsson

Född: 3 oktober, 1950
Primära kanaler: Blogg, Instagram, Facebook

Ingemar Albertsson börjar utforska fler second hand-butiker. Garderoben växer långsamt och metodiskt. Snabba förändringar är inget för honom. I podden Lilla Studion liknar han dem vid chockbantning: för påfrestande, och resultatet försvinner snabbt.

År 2012 visar en vän som är matbloggare hur man startar en blogg.

– Vad vill du heta? frågar vännen.

– Vintagemannen, svarar Ingemar spontant.

Dagens outfit

När han senare googlar ser han att begreppet knappt används i Sverige, annat än i gaykretsar. Han låter projektet vila. Några år senare söker han på nytt. Den här gången är sökresultaten fyllda av kläder.

Det första inlägget på bloggen görs 13 mars 2012, men i början är Ingemar inte så flitig. Men med tiden börjar han skriva med en närmast journalistisk ambition. Han börjar också lägga upp bilder med dagens outfit, både på bloggen, Instagram och Facebook.

Vintagemannen, Ingemar Albertsson.

– Det finns tydliga strategier bakom alla framgångsrika män. Men det finns ingen strategi bakom Vintagemannen – jag hade bara tur, berättar han.

På varsin sida mjölkpaketet

Ingemar Albertsson växer upp i ett kristet hem och arbetar i många år inom Svenska kyrkan. På 1990-talet träffar han Ann-Marie Lindstedt genom jobbet. Båda arbetar på Arla – hon som ansvarig för framsidorna på mjölkpaketen, han för baksidorna. Hon tycker först att han är en störig reklambyråtyp. Men chefen kräver samarbete – och det som börjar med irritation slutar i kärlek.

Vintageintresset kommer alltså sent i livet, men det estetiska engagemanget har funnits där länge. Som barn prenumererar Ingemars mamma på tidningen Femina. Han inspireras. De standardiserade tapetvalen i allmännyttan duger inte – han använder veckopengen till att köpa vita tapeter. Han bygger egna förvaringslösningar, köper kopparlampor och syr överkast av Sven Fristedts textiler. När han tar studenten är det i en kavaj av mönstret Pompelmo. I en annan tid hade han kanske blivit inredningsarkitekt – men hemifrån fanns inget stöd. Snarare ett totalt ointresse.

Stilmanifest i tweed och manchester

I dag är Ingemar Albertsson ett stilmanifest i tweed och manchester. Han syns i både sociala och traditionella medier med tredelade kostymer, retromönstrade slipsar och perfekt pressade byxor. Som Vintagemannen har han blivit en av Sveriges mest välklädda influencers – men också en opinionsbildare. Han talar om konsumtionskultur, hållbarhet och återbruk. Allt han bär har en historia. Allt är medvetet valt.

Vilka är förebilderna då? Jo, kung Carl XVI Gustaf och Fred Astaire. Och på frågan om han följer mode så svarar han att han inte gör det.

– Jag har omoderna kläder, billigt, som jag sätter ihop på ett fräsigt sätt. Det är Vintagemannen, berättar Ingemar Albertsson i TV4 Nyhetsmorgon.

Mer om Ingemar Albertsson

Se hela utställningen om svenska influencers

Galleri

– personporträtt av influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

false
-