.FILE 2G 3G 4G 5G
Lina Livian sminkar sig vid en spegel.
Foto av Emily Dahl 
2017

Lina Livian revolutionerar skönhetstester på Instagram

Lina Livian blir besatt av hudvård i tonåren. Som ungdomsreporter på Göteborgs-Posten växer intresset och det leder till en karriär som en av Sveriges största "skinfluencers".

– Jag ville ha ett eget litet hörn av internet.

Så förklarar Lina Livian drivkraften bakom @glowaddictions. Det är 2017 och Lina arbetar med marknadsföring på taxiföretaget Uber. Sedan tonåren har hon varit besatt av hudvård – ett intresse som bara växte när hon som ung reporter på Göteborgs-Posten hängde vid skönhetsdiskar. Nu börjar hon dela sin passion på Instagram.

Även om kontot startas som en hobby ser hon tidigt dess potential. Kanske är det därför hennes första inlägg – och många därefter – skrivs på engelska.

Fakta om Lina Livian

Född: 1 augusti, 1991
Primära kanaler: Instagram

Uppdateringarna är sporadiska, jobbet går först. Men under sin mammaledighet 2019 förändras allt. Sömnbristen gör att Lina Livian testar mängder av eyepatches – och kläcker en idé: Vad händer om hon låter fler jämföra produkterna? Hon skickar ut produkter till hennes följare med olika hudtyper. Formatet fungerar direkt. I en djungel av dyra produkter och missvisande marknadsföring saknas det opartiska recensioner – och här kliver Lina Livan in och fyller tomrummet.

Foto av Emily Dahl 
Lina Livian. Foto: Emily Dahl.

Lina Livian blir en "skinfluencer"

Hudvårdsbranschen har förändrats. Tidskrifternas inflytande har minskat har influencers och PR-utskick tagit över. Samtidigt har intresset för hudvård exploderat – och sipprat ner till barn under 13 år. Användare av sociala medier matas med olika produktlanseringar och köpt innehåll, vilket gör det svårt att navigera utbudet. Vilka produkter fungerar egentligen? När kan man börja använda vad? Här blir Lina Livians tester en vägvisare.

tumnagel för video

Från Lina Livians serie På huden på Youtube.

Varje produkt testas av tre till fyra personer i flera månader innan recensionen publiceras. Produkterna betygssätts och dess för- och nackdelar lyfts fram. Testerna växer och omfattar snart allt från solskyddsfaktor (SPF) och retinol till produkter för hårväxt och oljerengöring. När formatet fyller två år har Lina och följarna testat över 300 produkter och utsett 27 vinnare.

– Jag visste att jag var tvungen att fortsätta. Men jag var inte beredd på hur mycket tid det tar – att sålla testpersoner, matcha produkter och följa upp resultaten, berättar hon för tidningen Femina.

Blir skönhetsskribent

Mellan testerna publicerar hon pedagogiska och utbildande inlägg, vilket leder till att hon blir fast skönhetsskribent i Plaza Kvinna. År 2023 får hon frågan om vad hon skulle vilja förändra i skönhetsbranschen.

Porträtt av Lina Livian.Foto av Emily Dahl 
Lina Livian. Foto: Emily Dahl.

– Jag önskar att vi fick se mer riktig hud och att vi slutade använda negativt laddade ord som "anti-age" och "oren hud", svarar hon.

Lina Livian är i dag en av Sveriges främsta nischade skönhetsprofiler. Genom Instagram, tester och skrivande fortsätter hon att guida följarna genom skönhetsdjungeln – alltid med transparens och trovärdighet som ledstjärnor.

Mer om Lina Livian

Se hela utställningen om svenska influencers

Galleri

– personporträtt av influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

false
-