.FILE 2G 3G 4G 5G
tumnagel för video
2005

Isabella Löwengrip blir Blondinbella med svenska folket

Hon blir Sveriges mest lästa bloggare innan hon ens gått ut gymnasiet. Men Isabella Löwengrip – Blondinbella – kämpar också med depression, familjedrama och turbulenta företagsaffärer.

Det är september 2005 och 14-åriga Isabella Löwengrip funderar på ett bra namn. Ska bloggen heta Godisbella? Nej, det är upptaget. Det får bli Blondinbella. Redan från start målar Isabella Löwengrip upp ett flärdfullt liv fyllt av fester, champagne, dejting och shopping. Det är en beskrivning som inte är helt sann, har hon i efterhand berättat.

– Bloggen var en mix av påhitt och mitt egna liv, fast lite mer skruvat, konstaterar hon i sitt sommarprat i Sveriges Radio 2019.

Fakta om Isabella Löwengrip

Född: 21 oktober, 1990
Primära kanaler: Instagram, bloggen

Sveriges mest lästa bloggare

Bloggen blir ett sätt att fly från den mobbing hon kämpar med i skolan. Snart hittar publiken henne och tre år senare är bloggen värderad till 5 miljoner kronor. Isabella Löwengrip är då Sveriges mest lästa bloggare och hon har ännu inte gått ut gymnasiet.

Porträtt Isabella Löwengrip. Foto: Framgångsakademin Foto av Framgångsakademin 
Isabella Löwengrip. Foto: Framgångsakademin.

Isabella Löwengrip förstår snabbt vad som väcker intresse bland läsarna. Hennes innehållstrategi går ut på att skapa kontraster.  Hon planerar dessa minutiöst i ett Exceldokument. När kan hon bygga förtroende och när kan hon peppa? Vara positiv? Lansera ett nytt varumärke? Och när kan hon provocera och sticka ut hakan?

Hennes innehåll ska generera 80 procent positiva kommentarer och 20 procent negativa – då håller hon intresset vid liv. Ibland tar hon position i en särskild fråga för att hon genuint tycker så, ibland gör hon det för att det är "extremt billig pr". Det berättar hon själv i en intervju med Robert Aschberg i podden Radio1.

Men bloggen handlar inte bara om roliga händelser i hennes liv. Hon är också öppen med sådant hon kämpar med, som ADHD, torgskräck, depression och den jobbiga relationen till familjen. Till exempel bryter hon kontakten med sin pappa 2012. Efter en intervju i radioprogrammet Medierna i P1 anmäler Isabella Löwengrips mamma programmet till Granskningsnämnden. Hon menar att intervjun är djupt kränkande för familjen. Instansen fäller programmet för bristande respekt för privatlivet.

Politik och bolag

Isabella Löwengrip skriver också en del om politik. Som ung blir hon medlem i Moderata Ungdomsförbundet, men hon lämnar partiet 2015. På valdagen 2018 lånar hon ut sitt Instagramkonto till dåvarande Centerpartiledaren Annie Lööf för en 20 minuter lång livesändning.

Redan som tonåring startar Isabella Löwengrip flera bolag och skriver sin första bok. Hon utmärker sig tidigt som entreprenör. När hon tycker att bilder på modeller är för retuscherade startar hon en egen tidning – Egoboost Magazine 2011. När hon känner att hon inte själv räcker till lanserar hon den virtuella klonen Gabrielle, som får ett eget konto på Instagram. Den digitala kopian av Löwengrip får dock hård kritik och inget genomslag.

Genom åren blir antalet bolag många – några startar Isabella Löwengrip själv och andra investerar hon i. Ett urval är skönhetsmärket Löwengrip Beauty, skobolaget Flattered, Nordic Tech House, accessoarproducenten Hermine Hold, fertilitetsappen Natural Cycles och AI-företaget Aimastar.

Hon utses till näringslivets mäktigaste kvinna 2018 av den numera nedlagda tidningen Veckans Affärer. Ett år senare säger Isabella Löwengrip farväl till Sverige. Hon ska flytta till New York för att etablera Löwengrip Beauty i USA.

Uppblåsta siffror

När Expressen 2019 publicerar en stor granskning av bloggdrottningen har hon hunnit vara i USA ett par månader. Bakgrunden till granskningen är att Isabella Löwengrip uppgett att hon har 1,5 miljoner unika läsare på sin blogg. Den rätta siffran är snarare upp till 500 000, finner Expressen. Den höga siffran har använts för att prissätta samarbeten med företag som vill göra reklam på Löwengrips plattformar. Några dagar efter Expressens publicering går Isabella Löwengrip ut med ett inlägg på bloggen där hon berättar om att den internationella expansionen har gått i kras.

Därefter går det snabbt. Satsningen i USA läggs ner. Löwengrip säljer både Löwengrip Beauty och villan på Lidingö. Antalet reklamsamarbeten avtar och personal sägs upp. Efter den tuffa hösten går Isabella Löwengrip också ut och berättar för sina följare om att hon lidit av depression. Hon talar också ut om den turbulenta perioden i dokumentären This is my flipside.

Anmärkningsvärt är att Isabella Löwengrips blogg har hållit sig relevant så länge. När många andra influencers har lagt ner sina bloggar och helt flyttat verksamheten till sociala medier fortsätter Isabella Löwengrip att publicera inlägg dagligen.

Mer om Isabella Löwengrip

Se hela utställningen om svenska influencers

Galleri

– personporträtt av influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

false
-