Eliza – den första chattbotten
ELIZA var en av de första chattbottarna och utvecklades av Joseph Weizenbaum mellan 1964 och 1967. Programmet skapades för att utforska kommunikation mellan människor och maskiner.
ELIZA var en av de första chattbottarna och utvecklades av Joseph Weizenbaum mellan 1964 och 1967. Programmet skapades för att utforska kommunikation mellan människor och maskiner.
Datorerna under 1940- och 50-talet var väldigt långsamma, men utvecklingen gjorde att de ständigt blev allt snabbare. För att mäta detta används "Moores lag".
Under början av 1950-talet fanns det många olika områden för forskning om "tänkande maskiner".
Alan Turing, brittisk matematiker och kryptoanalytiker, anses vara en av de viktigaste personerna bakom datorernas utveckling på 1900-talet.
Idén om att artificiella varelser skulle kunna tänka själva slog rot hos många under 1900-talet. Uppfinnare tävlade om att bygga den första riktiga roboten.
Under 1900-talet blev både robotar och AI populära inslag att visa på film, med både goda och onda exempel.
Konstgjort liv har funnits länge som tema i litteraturen. År 1818 gav författaren Mary Shelley ut den banbrytande romanen Frankenstein.
På 1700-talet blev det populärt bland rika aristokrater att visa upp "automata". En slags tidiga mekaniska robotar och apparater som rörde sig som verkliga djur eller människor, men egentligen drevs av uppdragbara fjädrar eller ånga.
Ett av de tidigaste kända exemplen på tanken om konstgjort intelligent liv kommer från den sumeriska civilisationen i Mesopotamien.
År 2012 tar internet ett stort steg framåt i och med att ICANN öppnar nätet för nya toppdomäner. I det arbetet får Internetstiftelsen i Sverige en betydande roll som teknisk testorganisation. Under åtta år testar Internetstiftelsen världens alla generiska toppdomäner.
När internet slår igenom i mitten av 1990-talet blir det starten på en digital revolution. Den inleds med några år av aktiehausse, börsbubbla och visioner från den nya ekonomins entreprenörer. Men vad var det som egentligen hände? Var IT-entreprenörerna genier före sin tid eller byggde de luftslott? Se filmen här på Internetmuseum.
År 2011 startas Tumblr-bloggen "Swedish problems" som bygger en samling av meme-bilder i formatet "Advice Animals" som är populärt vid den här tiden.
I spelet Among Us går en grupp olikfärgade astronauter omkring på en rymdbas. De flesta är vanliga besättningsmedlemmar, men ett fåtal är infiltratörer som ska mörda besättningen.
100 spelare släpps ner med fallskärm över ett begränsat område. Sen handlar det om att hitta vapen och utrustning, samtidigt som man håller sig vid liv. Den som överlever längst och står kvar sist vinner matchen.
"OK, boomer" är förolämpningen som inte sällan flyger över huvudet på personen den är riktad till. Denna virala diss blir snabbt flitigt använd på sociala medier internet runt.