Ines Uusman – förde ut datorerna till folket
01:08:32 minuter | 4 mars 2020

Ines Uusman – förde ut datorerna till folket

Hon tog 1996 över ansvaret för it-frågorna i regeringen. I samma veva blev hon ordförande för it-kommissionen. Genom hem-PC-reformen ordnade Ines Uusmann datorer till miljoner. Men för de allra flesta har hon blivit ihågkommen för de bevingade orden “Internet är...

Fler avsnitt

Mats Brunell – spinndoktorn bakom Sveriges it-boom
    54:51 minuter | 17 februari 2016

Mats Brunell – spinndoktorn bakom Sveriges it-boom

Namnet kanske är obekant men Mats Brunell är en tungviktare i den svenska internethistorien. Han spökskrev det som blev statsministern Carl Bildts berömda it-tal, han drev supernätverket Nordunet och bidrog på 90-talet till att svenska skolor utrustades med datorer.
    Carl Bildt – banade väg för nätboomen
    54:51 minuter | 14 januari 2016

Carl Bildt – banade väg för nätboomen

Få politiker förstod internets potential och betydelse för samhällsutvecklingen lika tidigt som Carl Bildt, både som statsminister och utrikesminister. Internetmuseum träffar honom för ett samtal om hela den politiska it-historien.

Om Internetmuseums podd

Internetmuseum vill hedra och lyfta fram internetpionjärerna i den svenska historien. Här får de berätta sin historia från början till slut.