Carl Bildt – banade väg för nätboomen
54:51 minuter | 14 januari 2016

Carl Bildt – banade väg för nätboomen

Få politiker förstod internets potential och betydelse för samhällsutvecklingen lika tidigt som Carl Bildt, både som statsminister och utrikesminister. Internetmuseum träffar honom för ett samtal om hela den politiska it-historien.

Fler avsnitt

Ines Uusman – förde ut datorerna till folket
    01:08:32 minuter | 4 mars 2020

Ines Uusman – förde ut datorerna till folket

Hon tog 1996 över ansvaret för it-frågorna i regeringen. I samma veva blev hon ordförande för it-kommissionen. Genom hem-PC-reformen ordnade Ines Uusmann datorer till miljoner. Men för de allra flesta har hon blivit ihågkommen för de bevingade orden “Internet är...
    Tomas Ohlin – internetpionjär i medborgarens tjänst
    55:08 minuter | 5 december 2019

Tomas Ohlin – internetpionjär i medborgarens tjänst

Han importerade det första sociala mediet till Sverige, lade grunden för KOM-systemet, förde in "text-tv-internet" och deltog i den första it-kommissionen. Bara för att nämna några saker. Få andra har varit så involverade i den svenska internethistorien som Tomas Ohlin.

Om Internetmuseums podd

Internetmuseum vill hedra och lyfta fram internetpionjärerna i den svenska historien. Här får de berätta sin historia från början till slut.