Internets möjlighet att skapa, omskapa och dela innehåll ligger till grund för memekulturen. De mest framgångsrika blir virala succéer som snabbt sprids över nätet i olika varianter. Vem kan glömma favoriter som Double Rainbow, Trololo eller Gangnam Style? Häng med på en kavalkad som lyfter de största virala hitsen från 1993 och framåt.
Kaffebryggaren som lockar miljonpublik
Det börjar med en besvikelse, att sugen på kaffe gå till den avlägset belägna bryggaren och upptäcka att den är tom. Personalen på datorlaboratoriet vid Cambridges universitet löser problemet genom att installera en kamera och lägga ut bilderna i specialskrivna programmet XCoffee.
På så sätt kan forskarna alltid hålla reda på bryggaren i Trojan room utan att behöva vanka nerför alla trappor.
Först finns bilden bara tillgänglig i universitetets egna nätverk 1991, men två år senare läggs bilderna ut på internet. Martyn Johnson, som inte kan nå det interna nätverket, bygger tillsammans med Daniel Gordon ett skript som framkallar de första rörliga bilderna på nätet, världens första webbkamera ser därmed dagens ljus.
Bilden är dock grå och grynig (128x128 pixlar) och det mest rafflande är att tolka om bryggaren är på väg att tömmas, eller om den brygger nytt kaffe. Miljontals tittare från hela världen kommer med åren att bevaka direktsändningen från kaffebryggaren, som till och med blir en turistattraktion. Anledningen till uppmärksamheten enligt forskarna själva? Bryggaren blev känd för att vara känd.
Först 22 augusti 2001 stängs kameran av, eftersom laboratoriet ska flytta till en ny byggnad. Själva bryggaren (en Krups) säljs för 3350 pund på Ebay (efter 71 bud) till tidningen Der Spiegels webbredaktion. Enligt dem blir bryggaren då världens dyraste. Webbkameran lever sedan dess vidare från Tyskland.
- Länk till bryggarens hemsida, med en sista bild på när webbkameran stängs av
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Kjell Hansson och Roberth Edberg. Tack! Saknar du något på vår internetmuseum.se, tipsa oss här
Den dansande bebisen får hjälp av Ally McBeal
I vanliga fall är det först på tv något blir känt, men 1998 händer något nytt. En tv-serie plockar upp ett internetfenomen: den dansande bebisen.
Ally McBeal hallucinerar. Hon ser en dansande grafisk bebis vid sängkanten samtidigt som Björn Skifs och de andra i Blue Swede framför Hooked on a feeling. Scenen är ett sätt att visa hur Allys biologiska klocka tickar. Det är möjligen inte tv-historia, men det är internethistoria. För så här brukar det inte gå till. Internetfenomenet "dancing baby", som är en gif-animation, har hittat hela vägen fram till populärkulturen.
Det börjar egentligen utanför nätet. Redan 1996 skapas animationen med bebisen som ett sätt att visa möjligheterna i 3D-programmet Character Studio. Filen börjar skickas runt via mejl och blir viral. Men till nätet når bebisen först i slutet av året, när en komprimerad variant tar klivet till webben i form av en gif-animation. Bebisen blir sedan ett givet inslag på varje högkvalitativ personlig hemsida. Rörlig bild på nätet är vid det laget nästan okänt, så bebisen väcker förstås uppseende.
Experter på nätfenomen kommer att kalla bebisen för "ground zero". Den är helt enkelt först i sitt slag. Så hamnar den på tv. Då blir bebisen inte bara viral, utan världsberömd. Det görs förstås leksaker och souvenirer med bebis-temat och nya varianter av dansen dyker upp lite här och var. Leksaksvaruhuset Hamleys i London köper in dansande dockor till julhandeln och räknar med att de ska ta slut på några dagar.
– De kommer att bli populära även bland vuxna, det här är en typisk pryl som man kan ge till en kvinna har allt, säger Eva Saltman på Hamleys till Aftonbladet i en artikel från 1998, med en rubrik som antyder att detta nog kan bli "årets julklapp".
Bebisfenomenet kallas för ett "meme", då ett färskt begrepp i internetvärlden (ordet har dock myntats av Richard Dawkins långt tidigare, innan webbens framfart).
I Simpsons är det Jesus som dansar. Och till slut dansar faktiskt Ally McBeal och bebisen ihop.
• Dancing baby har förstås också en egen hemsida
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Myra Åhbeck Öhrman och Hans Lindqvist. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Hampsterdance skapas för att bli viralt – och blir det
Ofta blir virala succéer till av en slump, men klassikern Hampsterdance skapas för att nå stora massan direkt. Fast succén dröjer något...
Kanadensiska konststudenten Deidre LaCartre slår vad med systern och bästisen om vem som kan få flest besökare på en sajt. Hennes eget bidrag är Hampster Dance som läggs ut i augusti 1998. Den består av fyra animerade giffar på dansande hamstrar som sedan upprepas i rad efter rad. Allt ackompanjerat av en nio sekunder loopad snutt från Roger Millers "Whistle stop", känd från Disneys Robin Hood. Sajten är tänkt att hedra hennes egen hamster "Hampton Hamster", som på sajten förklarar att han vill bli en webbstjärna.
Det första halvåret trillar det bara in fyra besökare om dagen. Så plötsligt är antalet 15 000. Länken sprids via mejl och nyhetsgrupper. Och nu går Hampsterdance inte att stoppa, inte minst för att många lägger in sajten som startsida på vänners datorer. (Ett sidospår: Deidre LaCarte glömmer att betala domänavgiften och tappar hampsterdance.com, som snabbt tas över av någon annan. Hon startar då hampsterdance2.com, innan hon till slut får tillbaka originaldomänen).
Så klart leder populariteten till en ny version av sajten, souvenirer och nya varianter. År 2000 lanseras låten "Cognoscenti Vs. Intelligentsia/The Hampster Dance Song" av The Cuban Boys, som kommer högt på listorna i Kanada, Storbritannien och Australien. Den kända slingan är med, liksom hamstrar. Låten önskas av rekordmånga brittiska radiolyssnare, i klass med "God Save the Queen" med Sex Pistols, berättar en radiopratare i en intervju med The Independent. Nedan kan du lyssna på hitlåten (Ett till sidospår: Noel Gallagher från Oasis ryktades länge vara med i den mystiska gruppen, men det ryktet var falskt!):
Hampsterdance figurerar förstås också i andra sammanhang, som i den här reklamen för en internetleverantör.
Satanistiska hamstrar:
Och här dansas Caramelldansen till en känd melodi:
Denna tidslinjepunkt har kommit till genom ett tips från Linnéa Möll-Nielsen. Tack! Vill du också bidra till Internetmuseum? Klicka här.
All Your Base are Belong to Us – ett globalt grupparbete
"All your base are belong to us" är en av webbens första memes. Succén är resultatet av ett internationellt grupparbete.
Det börjar redan 1989 med Sega-spelet Zero Wing. I introt finns exempel på dåligt översatt engelska, så kallade "engrish", där en karaktär förklarar att "All Your Base are Belong to Us". Pluralformen på "base" saknas och ordet "are" ska egentligen vara ett "now".
1998 börjar en gif-animation med introt spridas på internet, som blir ett av webbens första memes. Så klart kan inte internetanvändarna motstå en så trivsam fras, så snart finns tusentals photoshoppade bilder med "All Your Base are Belong to Us" inflikat här och var. Men ännu har inte memen nått sin slutgiltiga form.
Den närmar sig när DJ:n Jeffrey Ray Roberts skapar technolåten "Invasion of the Gabber Robots", där Zero Wing-introt samplas. Och skapelsen slutförs när signaturen Bad_CRC år 2001 sätter ihop låten med spelintrot och alla photoshoppade bilder i en flashanimation. Nu är världen redo för en viral succé.
Men när media ska förklara vad det handlar om måste man hänvisa till något som man redan förstår: tv! "Det är som att man tittar på Budweiser-reklamen och börjar säga wazzzuuup!"
1 juni 2006 ersätter Youtube sin logotyp med "All Your Base are Belong to Us" under en tid när sajten ligger nere.
Orkar du inte läsa? Titta på en förklarande film istället. 🙂
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Mattias Fnord Bergsten. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Mahir är internets hetaste ungkarl
Turkiske Mahir Cagri startar en personlig hemsida där han beskriver sitt intresse för resor, kvinnor och att spela munspel. Men till skillnad från andra personliga hemsidor blir denna besökt av miljontals människor som småfnissar åt en ganska knackig engelska och uttryck som "I kiss you".
Så här skriver Svenska Dagbladet när de får syn på hemsidan 1999.
"På nätet finns rätt många kontaktannonser av varierande kaliber. Sedan finns det hemsidor som slår det mesta i sin originalitet. Höstens hetaste hemsida är värd ett besök. Där finns den kärlekstörstande turkiske medborgaren Mahir från Izmir. Hans hemsida hade runt 11 000 besökare för någon vecka sedan. Sedan dess har ryktet spridit sig som en löpeld över Internet. Någon dag senare var antalet besökare upp i 100 000. I dag har nära 800 000 gått in. Mahirs hemsida har blivit kultförklarad på bara en vecka. Han har blivit ett fenomen, och ett av hans fans har till och med gjort en animerad version där bilder av Mahir blixtrar fram till tonerna av technomusik"
Mahir intervjuas snart i tv-program över hela världen och beskrivs som nätets hetaste ungkarl. Det säljs Mahir-souvenirer och det startas en fanclub. Han gör också ett uppmärksammat besök i Sverige. I en chatt med Aftonbladets läsare förklarar Mahir varför han startade sin sajt: "Jag chattar mycket, så jag blev kompis med många. Många ville ha reda på saker om mig, så då gjorde jag helt enkelt en hemsida om mig själv.” Han får även frågan om han trodde att han skulle bli så populär. ”Nej, jag trodde inte att det skulle bli så här. Stora stjärnor som Bowie och politiker som till exempel Bill Clinton, känner till mig." Och snart sitter han hos David Letterman och Jay Leno.
Det talas också om att ett produktionsbolag i Hollywood vill köpa rättigheterna till Mahirs historia och bjuder 25 miljoner dollar, men att Mahir säger nej. Han och agenten hoppas på större pengar. Men någon film blir det aldrig. I alla fall inte om Mahir.
Somliga ifrågasätter om hemsidans "Mahir" verkligen är autentisk, eller om han i själva verket är en pr-kupp.
Många år senare har Mahir medgett att allt kanske inte var så sant ändå, att "Mahir" var en karaktär. Han menar att hans verkliga hemsida hackades och att det är den hackade hemsidan som tog världen med storm. Han har också gjort anspråk på att ha uppfunnit den karaktär som inspirerat Sacha Baron Cohen att skapa Borat.
"Alla vet att Sacha Baron Cohen imiterar mig. Han har snott min rollfigur och ger amerikaner ett dåligt budskap", säger han till Wired.
Svenska Dagbladets artikel om Mahir avslutar med en analys av internetfenomen som fenomen.
"Då och då dyker de här fenomenen upp på nätet, de sprider sig via diskussionsgrupper och från brevlåda till brevlåda. Vänner tipsar om hemsidor. På exakt det sättet dök en kultförklarad, tjock dansande bebis upp i TV-serien "Ally McBeal" efter att ha funnits på nätet i några månader. Frågan är varför? Det är förmodligen så att tipsen om hemsidor handlar om något så enkelt som att alla mår bra av att skratta."
Ansiktsburk – här är Sveriges första virala succé
Patrick Nyberg har ett kassettband med låtar på arabiska av artisten Azar Habib, som han och en vän ger fonetisk svensk text. De sprids tillsammans via mejl, och en flash-animerad Ansiktsburk-film får många miljoner visningar redan det första året.
Historien om Ansiktsburk
Patrick Nyberg har ett kassettband med låtar på arabiska av artisten Azar Habib, som hans pappa köpt i Beirut många år tidigare. Han och vännen Johan Gröndahl tycker att vissa av texterna låter lite som att de skulle kunna vara svenska ord, och skriver ihop versioner med svensk text. En av dem får titeln "Ansiktsburk".
– Jag spelade upp melodisnuttarna om och om igen tills fraser som "Hammarbynisse är härlig" och "Välte hatten i Berts cola-au-lait" tedde sig fullständigt självklara och logiska i min trötta skalle. Det var så kul att jag skickade låtarna som MP3:or med tillhörande textfiler till mina bröder, berättar Johan Gröndahl i en intervju med Nyheter24.
Ansiktsburks skapare Daniel Blå intervjuas av Internetmuseum
Grunden för Sveriges första virala succé är skapad. Men ännu är inte projektet i hamn. Enter – Daniel Blå, webbdesignern som såg till att det hände genom en flashanimation. För Internetmuseum berättar han den okända historien om Ansiktsburk, du kan läsa den längre ner på sidan.
En fredag år 2000 sitter Daniel Blå på kontoret och har tråkigt. Han och kollegorna väntar in kvällens after work. De är specialiserade på flashanimationer. Ett av de första sätten att skapa rörligt innehåll som samtidigt är snabbladdat. När Daniel Blå får "Ansiktsburk"-låten i mejlboxen agerar han – genom att göra en video.
Låten och texten sprids tillsammans via mejl, och Daniel Blå på web-byrån Kramgo testar att sätta ihop dem i en flash-animerad Ansiktsburk-film som får många miljoner visningar redan det första året.
Fiskpinnar och Hatten är din
Även låten och videon "Hatten är din" blir en stor succé, liksom "Fiskpinnar". De sprids utan att duon Nyberg/Gröndahl och Kramgo någonsin möts.
Intervju med Daniel Blå
Varför blir just Ansiktsburk så viral?
– En sak som kan ha bidragit är att det bara var en länk. Det blev en personligare sätt att dela. Alla fick filmen genom att någon man kände hade rekommenderat det. Det var word of mouth. Det kanske hade gått sämre om vi hade haft en stor dela-knapp.
SVT:s internetprogram Sajber kommer på besök till Kramgokontoret för att göra ett inslag om succén. Men Daniel Blå håller sig borta från kamerorna. Han tycker att det var pinsamt. Istället får kolleger som inte haft med filmen att göra prata.
– Jag ville slippa skämmas, det handlade ju bara en grej som jag gjorde när alla var sjuka på jobbet och jag var uttråkad. Jag hörde låten, vi var en flashbyrå, det var logiskt.
Varför var det pinsamt?
– Vi var en seriös byrå som försökte göra fin formgivning på internet. Vi ville få till rätt typsnitt och inte begränsa oss till "Verdana-världen" som var rådande då. Så att vi blev populära genom ett skämt som jag skickade till några kompisar. Det här var motsatsen till allt vi ville hålla på med, rå-cheezy och en ganska låg nivå av humor. Det var kanske därför det slog. Filmen är ju inte riktigt PK och det gillar folk.
Du menar att skämta om andra språk och kulturer?
– Ja, det är inte helt politiskt korrekt att driva med. Det är en humor som man sätter lite i halsen. Men det är ändå så ofarligt att man fortsätter att lyssna.
Släktingar hör av sig som sett filmsnutten, som snart har nått nästan alla svenska internetanvändare. Det kommer även förfrågningar om fler filmer. "Fiskpinnar" uppstår på det sättet. Också en succé.
– Sen la vi ner alla ambitioner.
Några pengar ska webbyrån Kramgo inte tjänat på sin hit, bedyrar han.
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Anders Casselmar. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Vem vare som kasta?
Vi befinner oss på en frisbeegolfbana i Västerås. En frisbee kommer lite fel, landar i huvudet på en ung man som tappar sin drink över skjortan. Han är inte är helt nöjd med situationen.
Året är 2003 och ännu finns inte Youtube. Men inom några år senare kommer videoklippet vara en viral succé.
Så vem var det egentligen som kasta? Först 2009 kommer klippets skapare ut och berättar om sin gärning. Jörgen Leisdal kastade. Micke Thaison Åhlin filmade.
– Vi vet inte vem som la upp klippet på Youtube. Jag tror att någon har snott det från min dator på jobbet, säger Micke i intervjun med Lajkat.se. Först efter några hundratusen visningar får de veta att klippet blivit viralt.
Namnet skapar debatt och klippet tolkas som rasistiskt
Klippet får namnet Skogsturken.
– Det är inte vi som skapat namnet Skogsturken. Namnet har skapat en debatt. Och vi har fått ta en del skit, säger Jörgen.
Klippet har av många tolkats som rastisiskt, inte minst just för att det går under namnet "skogsturken", men det har samtidigt blivit så pass spritt att Centerpartiet i Västerås 2012 föreslår att Djäkneberget frisbeegolfbana ska K-märkas.
– Vi stöder inte några uttalanden i sociala medier som har rasistiska undertoner. Det vi gör är att lyfta en kulturföreteelse som många unga människor i dag har levt i, säger C-politikern Mikael Palmqvist i en intervju med Expressen. Förslaget röstas ner av de rödgröna tillsammans med Moderaterna. Carin Lidman (S) poängterar att klippet blivit särskilt populärt i rasistiska kretsar, medan Per Lithammer (V) anser att klippet är vuxenmobbning. C-kollegan Lars Kallsäby säger till SR:
– Nej, den här killen skulle lika gärna kunna varit skåning och prata skånska eller utpräglad västmanlänska. Det tycker jag är att dra lite väl långa växlar.
Centerpartiet fortsätter emellertid att engagera sig i frågan om själva frisbeegolfbanan, som har varit nedlagd sedan strax efter det kända klippet lagts ut. Man skriver 2012 motioner om att "Sveriges mest kända frisbeegolfbana" ska återuppstå. Och så sent som 2015 propagerar man i en debattartikel för att västeråsborna ska få en ny bana. Till slut får man gehör!
Ja, och så har det blivit några spinoffs också. Som den här från Com hem:
https://www.youtube.com/watch?v=Puvprva3MiA
Fotnot: Mannen som blev träffad av frisbeen har däremot inte valt att prata om det i efterhand.
• Newsmill: "Skogsturken" befäster en rasistisk bild av oss turkar"
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Kenneth Jansson och Marcus Hertz. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Crazy Frog – ljudet av en tvåtaktsmotor blir ringsignal och hitlåt
Datorförsäljaren Daniel Malmedahl från Mellerud härmar 1997 ljudet av en tvåtaktsmotor. Det spelas in, sprids över nätet, hamnar i tv och blir 2004 en ringsignal med den 3d-animerade figuren Crazy Frog. Succén är ett faktum.
Daniel Malmedahl från Mellerud är bland sina vänner känd för sin förmåga att härma olika motorljud. 1997 spelar han in sig själv när han härmar ljudet av en tvåtaktsmotor. En bekant till honom lägger upp filen 2TAKTARE.mp3 på internet, där den fångas upp av tv-kanalen ZTV. I maj 2001 intervjuas Daniel Malmedahl i ungdomsprogrammet Wimans by Night.
Ljudeffekten fortsätter att spridas över nätet. 2003 skapar grafikern Erik Wernquist 3d-animationen That Annoying Thing med motorljudet som grund. Videon postas på webbplatsen TurboForce3D.com och får stor spridning. Erik vet inte vem som ligger bakom ljudet, och lägger ut en fråga i slutet på videoklippet. Daniel Malmedahl kontaktar honom, återskapar ljudet över telefon för att verifiera sig och videon uppdateras med Daniels namn i eftertexterna.
Det tyska mobilföretaget Jamba licensierar 2004 både videon och ljudet. Karaktären byter nu namn till Crazy Frog och ljudet säljs som en nedladdningsbar ringsignal. Det blir succé och ringsignalen blir snabbt en av de mest populära någonsin.
2005 släpper Bass Bumpers en coverversion av låten Axel F med Crazy Frog som "sångare". Orginallåten av Harold Faltermeyer är redan känd som musiken till 80-talsfilmen Snuten i Hollywood. Den nya versionen får en musikvideo skapad av Erik Wernquist – videon passerar 1 miljard visningar på Youtube i februari 2018. Succén med Axel F leder till tre Crazy Frog-album med olika danslåtar. Crazy Frog får också ett eget spel till Playstation 2 och dyker upp på tröjor, leksaker och mycket annat.
Erik Wernquist själv är inte helt nöjd med namnet Crazy Frog. I en intervju 2005 med musiktidningen HitQuarter uppger han att det var ett dumt namn och att han inte hade gått med på det om han vetat hur populär figuren skulle bli.
"Det är inte en groda och den är inte särskilt galen heller", säger han.
Badger badger badger! När nätet fick dille på grävlingar
Flashanimationen "Badger Badger Badger" är ett hopkok av allt animatören Jonti Picking lärt sig om virala succéer. Och han slår alla rekord.
Först har vi ett djur: en dansande grävling/badger. Sedan har vi en låt: en repetitiv och tramsig en. Och så har vi en animation: tecknad och lättbegriplig. Och glöm inte att allt ska vara lite fånigt! Eller helst mycket.
Den snillrika texten lyder, i sin helhet: Badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, mushroom, mushroom, a badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, mushroom, mushroom, a-badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, mush-mushroom, a badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, argh! snake, a snake! snaaake! a snaaaake, oooh its a snake! it's a badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, badger, mushroom, mushroom, a -
(börjar om från början)
Skaparen Jonti Picking, som driver Weeebl, har knäckt koden. Han är också en av få levande personer som lyckats skapa fler än en viral succé. Det är till och med hans jobb. Får till och med en tv-serie för sina animationer på MTV som lockat flera hundra miljoner tittare. (se en intervju med honom nedan, på engelska)
Så hur många har tittat på Badger Badger Badger? Tja, det är lite svårt att avgöra, eftersom den länge bara var en flashanimation. Tittarna på Youtube räknas förstås i miljoner.
Själv säger Jonti Picking att hans många år som virala succéer-makare gör honom till 400 år gammal mätt i internet-år.
– Jag är som Dorian Gray, förklarar han.
Någon särskild kod för att skapa en succé ska däremot inte finnas. Han gör sånt han själv tycker är roligt, menar han. Han har också använt sina kunskaper för att göra gott. Bland annat för att förhindra grävlingsjakt. En låt "Save The Badger Badger Badger" hamnar 2013 på plats ett på iTunes Rock-topplista.
Här kommer några till skapelser från Jonti:
Undergången – film mest känd som meme
Undergången är en av 2004 års mest rosade filmer. Då finns inte ens Youtube. I historieböckerna kommer filmen trots det sannolikt mest att bli ihågkommen för sin roll i ett internetmem.
Scenen är den bunker där Adolf Hitler samlar sina befäl när han får veta att Nazityskland kommer att mista Berlin. Det framgår med tydlighet, även om man inte kan tyska. Och det är också grunden för nätfenomenet. Med ny undertext kan episoden spelas om och om igen, i nya sammanhang, med en rasande Hitler (spelad av Bruno Ganz) som skäller ut sina anställda för saker som plankare i tunnelbanan, järnrörsskandalen eller att Youtube tagit bort alla Hitler-klipp.
Filmbolaget försöker stoppa klippen
Constantin Film, som skapat Undergången, försöker nämligen att stoppa spridningen av klippen. De sprids utan att de får någon ersättning och filmen förvanskas, hävdar man. Konton och klipp tas bort. Men det är som förgjort. Inget kan stoppa en riktig nätplåga. Det slutar med att filmbolaget ger efter och ser till att få annonsintäkter för filmerna istället. Och diskussioner har förts om att sätta samman en dvd med de bästa klippen och ta betalt.
Regissören Oliver Hirschbiegel har förklarat att han tycker att klippen är roliga. "Du kan inte få en bättre komplimang", säger han till New York Magazine.
Det finns till och med ett namn på dem som skapar klipp i genren: Untergangers.
Lolcats – när katterna tar över internet
Som så ofta börjar det på ett forum. Någon lägger ut en bild på en katt, lägger till en rolig, dråplig text. LOL! Cat! Ja, svårare än så är det inte. Året är 2005 och forumet heter 4chan. Lördagar börjar kallas för "caturdays", med tillhörande bilder.
Först året därpå används namnet LOLcat för första gången, då även domänen lolcats.com registreras. Snart finns det även ett språk för bildernas konstiga engelska: LOLspeak. Och det finns en standard. Bilderna ska visa en katt. Texterna ska skrivas i Impact eller Arial black. Och beskrivningarna ska läsas som en pratbubbla, på bruten engelska.
En viral succé, förstås. Men varför? LOLcats-experten Sara Fritzon sammanfattar i en krönika på Internetmuseum:
"När vi skrattar åt en kattbild så skrattar vi åt oss själva. Vi skrattar åt en igenkännande situation eller nivån av kränkt som katten kan bli, som även vi människor har i oss. Så när jag skickar en kattbild kan det vara för att beskriva en situation, en känsla jag har eller att jag helt enkelt vill visa omtanke eller kärlek. Ord känns överflödiga när en katt beskriver det på ett bättre eller roligare sätt."
2007 lanseras sajten I Can Has Cheezburger? som lägger upp en lolcat med texten "I CAN HAS CHEEZBURGER?" (Jag kan har ostburgare?).
Efter 2010 har dock intresset för LOL-speak dalat och idag är det sällan du ser kattbilder med LOL-speak på de större humorsajterna. Vissa menar dock att LOL-speak fått en arvtagare i form av Doge. Bilden på den vänliga men lite oroliga Shiba-hunden med text som illustrerar vad den tänker dök upp 2012 och lekfullheten i språkanvändningen påminner om LOL-speak även om formen inte är densamma.
Överkurs: Faktum är att redan på 1870-talet började den brittiske fotografen Harry Pointer att fotografera katter i olika lustiga situationer med underhållande bildtexter till. Dessa såldes som ”carte de visite”, ett slags visitkortstora foton som köptes och byttes mellan vänner och bekanta.
Bonus från Internetmuseum:
Det finns så många virala katter att alla inte riktigt får plats! Vi har till och med gjort en hel utställning om dessa webbkatter, som du hittar här.
Men inte ens det räcker, så här kommer två snabberättelser.
• Bonus 1. Cara Hartmann lägger upp en skämtvideo på Youtube för att lägga upp på sin systers Facebooksida. Hon låtsas söka någon att nätdejta och förklarar att hon tycker om katter. Väldigt mycket tycker hon om katter. Tittarna tar den på allvar. Filmen blir viral. Gregory Brothers gör en låt och ... voila!
• Bonus 2. Och så har vi britten Joel Veitch, animatör och sångare och millennieskiftets störste kattskämtare. På sajten rathergood.com lägger han ut knäppa så animationer med dansande och musicerande katter. Som den här filmen där katterna spelar White Stripes:
• Lingvisten Leonore Rodrigues skriver om LOL-speak
• Missa inte Internetmuseums utställning om webbkatter!
• Retroviralt: Katter spelare White stripes på Rathergood.com
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Emma Danielsson. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Discodansande Åke tar Youtube med storm
Finländaren Åke Blomqvist är en folkkär programledare på finsk tv under 1980-talet, där han bland annat lär ut discodans.
Han har då sedan 1940-talet varit en minst lika folkkär danslärare, agerat domare vid tangomarknaden i Seinäjoki och drivit dansskolor ihop med sin fru Leena i Helsinfors, Tammerfors och Lahtis. En miljon finländare ska ha lärt sig dansa med hjälp av paret!
Men det är framförallt för sina discokunskaper som Åke kommer att nå en global publik. Det sker när ett klipp från programmet (sänt 1980) läggs ut på Youtube 2006. Så varför blir klippet så populärt? Kanske handlar det om att 80-talets mode och dansstil inte riktigt åldras med värdighet? Och dansen kan möjligen upplevas som lite stel ...
Åke Blomqvist är själv mer förtjust i tango. I en artikel i Göteborgs-Posten från 1999 beskriver han finsk tango som något helt eget, inte så hett temperamentsfull som den argentinska, inte så bestämd som den tyska, ingen uppvisningsdans. Åke Blomqvist säger i intervjun att han hoppas på att tonåringarna ska få upp ögonen för just tangon, men:
"Det är bara disco som gäller. Och så super de, de har ingenting till övers för tango. Men när diskoteksraseriet är över kommer de kanske tillbaka", säger Åke, då ovetande om att han för alltid kommer att förknippas med just den dansstilen.
Succén från Youtube leder vidare till en tv-reklam, när Diesel börjar använda Åkes dans i sin marknadsföring.
Åke blir världskänd och bjuds snart in för att dansa till Daddy Cool och Gangnam Style.
Så klart får han dansa disco också:
Åke Blomqvist dör 2013, 87 år gammal, under en promenad i Helsingfors, efter att ha drabbats av ett sjukdomsanfall. Men dansen lever vidare. Åkes båda barn jobbar också som danslärare.
Slutligen lite kuriosa, Åke samlade på spritflaskor, en samling vars värde ska ha uppgått till motsvarande 2,5 miljoner kronor. Han hade flera tusen flaskor, trots att han levde ett sunt liv och var nykterist.
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Maria Falk och Tapio Laakso. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Internet – en lång rad rör?
Amerikanske senatorn Ted Stevens blir viral genom ett missförstånd. I ett samtal om nätneutralitet 2006 (som han är emot) framgår att han fått internet lite om bakfoten. Det hindrar honom inte från att ha starka åsikter.
Han, som bland annat basar över en vetenskapskommitté, säger: "Internet är inte något som du just dumpar något på. Det är inte som en stor truck. Det är en lång rad rör (a series of tubes). Och om du inte förstår, de här rören kan fyllas och om de är fyllda, när du sätter dit ditt meddelande, så hamnar det i kö och det kommer att försenas av någon som placerar saker i röret, enorma mängder material, enorma mängder material."
Rent tekniskt är det kanske inte så fel tänkt, men det framgår ganska klart att Ted Stevens inte är någon större kännare av TCP- och IP-protokollet (TCP/IP). Vilket inte minst avslöjas när han beskriver ett e-postmeddelande som "ett internet" och påstår att det finns "ett personligt internet". En journalist på tidningen Wired får tag i en inspelning för mötet, och skriver en humoristisk artikel med rubriken Ditt eget personliga internet. Bollen är i rullning.
Vad han själv tycker om uppmärksamheten? Inte så mycket. Han tycker heller inte att han förstått internet fel. Vilken han ju inte heller har, i alla fall inte rent formellt, om man tänker mer abstrakt. 2011 skriver Washington Post en artikel som kan tolkas som en upprättelse för senator Stevens. Rubriken: Internet är, verkligen, en lång rad av rör.
Ted Stevens dör i en flygolycka i hemstaten Alaska år 2010.
2012 släpps boken Tubes av Wired-journalisten Andrew Blum, som är tänkt att förklara hur internet går till. Cirkeln är sluten. Eller kanske röret.
Naturligtvis finns Ted Stevens uttalande i technoversion också:
Den skrattande bebisen får världen att le
Små barn roar sig lätt, heter det ju. Om man vill ha ett exempel så titta på en liten bebis från Nyköping, som charmade världen med sitt skratt.
Upplägget är enklast möjliga. En bostad i Nyköping. En pappa som härmar en mikrovågsugn. PING! Och en sex månader gammal bebis som skrattar så han kiknar. Det är ett smittande skratt. I november 2006 lägger pappan ut ett klipp med sin skrattande son på Youtube, i syfte att visa upp den för mormor och morfar. De tittade. Och några andra också.
– Vi satte igång och härmade ljudet och då började han skratta. William är väldigt glad av sig och de flesta tycker faktiskt att han är ovanligt glad. Det är sällan han är gnällig eller så, berättar pappan i en intervju med Aftonbladet lite senare samma år, och förklarar att sonen gillar tittutlekar och att göra roliga ljud.
Två år senare blir William en karaktär i South Park! I tv-serien sitter han i ett väntrum ihop med South Park-gänget i ett väntrum och några andra Youtube-fenomen, så som den nysande pandan, Star Wars-kid och Numa numa-dansaren. Så klart skrattar den tecknade bebisen också i tv-serien.
I slutet av 2016 har filmen med "laughing baby" setts av hundratals miljontals människor fördelat på mängder av olika klipp (originalet med rubriken "hahaha" är dock borttagen). En av tittarna är drottning Elizabeth II som tyckte att bebisen var "lovely".
Men allt är inte frid och fröjd. När den skrattande bebisen plötsligt dyker upp i en reklam för OKQ8 blir det rättsfall av saken. Familjen stämmer bensinbolaget, som inte bett om lov. De skyller i sin tur på sin reklambyrå och medger att allt inte gått rätt till. Familjen nobbar förlikning och fallet beskrivs som prejudicerande.
Har du blivit rickrollad på sistone?
Låten "Never gonna give you up" var en stor hit på 1980-talet. Men på 00-talet blir Rick Astleys slagdänga en megahit – på internet. Hur? Genom ett practical joke.
Du får en länk mejlad till dig. Du tror att det är ett viktigt dokument, men det är – ja: Rick Astleys video. Nej!
Fenomenet kallas "rickrolling" och den drabbade har blivit "rickroll'd", eller rickrollad. Namnet kommer i sin tur från "duckrolling", ett prank som en administratör på forumet 4chan utsatte användare för genom att automatiskt byta ut förekomsten av ordet egg med duck. Eggroll blev då duckroll. Duckroll blev rickroll. Logiskt, eller hur?
Och det är också på 4chan som den första "rickrollningen" äger rum, i maj 2007. Länken ska gå till en fungerande trailer för spelet Grand Theft Auto IV, som är svårnådd på andra sajter på grund av för tung trafik. Och den som klickar blir ... förvånad. Som miljontals människor efter dem.
1 april 2008 går alla länkar på Youtube till ... ja, ni kan gissa. Och 20 februari 2009 hackar en elev Göteborgs kommuns skolnät. 66 000 användare möts av Rick Astley vid inloggningen. Och New Yorks Mets kommer plötsligt att spela låten vid sina matcher, efter en nätomröstning, till fansens förtret.
Rich Astley tycks själv förtjust i sitt nya kändisskap. Men så mycket pengar ger i alla fall inte Youtubetittarna. 2010 har han fått 12 dollar i royalties.
– Många av de unga personer jag träffar verkar inte ha samma barriärer för musik som förr. De bara bryr sig om de gillar musiken, säger Rick Astley i en intervju med SVT, där han hyllar internet.
Där lever låten numera sitt eget liv:
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Malin Persson. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Double Rainbow – klippet som tar eremiten till världen
8 januari 2010 ser Paul "Bear" Vasquez en dubbel regnbåge från sin altan i sitt ensamhushåll i Yosemites nationalpark. Han passar på att filma händelsen och lägger upp den på Youtube. Resten är internethistoria.
– Regnbågarna syntes i åtminstone en timme. Det var otroligt. Kameran kunde inte fånga intensiteten och ljuset riktigt. Titta in i spegeln, se din själ. Vad det betyder, skriver den tidigare brandmannen och MMA-fightern (dock bara en match, som han förlorade) som sadlat om till ett ensamt liv i skogen, i samklang med naturen, där han bland annat odlar marijuanaplantor (lagligt i Kalifornien).
– När jag filmade videon hade jag inga tittare. Jag var ensam. Det var bara jag och min kamera. Det kommer jag aldrig att få tillbaka. I dag när jag filmar vet jag att någon kommer att titta, säger han i en intervju med DailyDot.
Jimmy Kimmels tips sätter fart på spridningen
För med internet är man aldrig riktigt ensam. Efter att talk show-värden Jimmy Kimmel tipsar sina twitterföljare om videon tar det fart.
Över 40 miljoner har tittat på hyllningen till Moder Natur och inte bara förundrats över regnbågarna, utan kanske framförallt över Pauls enorma fascination för vad han ser. Och några månader senare skapar virala sensationerna The Gregory Brothers en Double rainbow-låt, som blir en hit och närmar sig originalvideon i antalet visningar.
För Pauls del innebär videon att kändisskap, deltagande i reklamfilmer, tv-program och till och med en långfilm. Och att folk från hela världen tar sig till hans lilla hus i skogen bara för att kunna skaka hans hand. Sammanlagt har han tjänat motsvarande 350 000 kronor på sitt kändisskap, säger han själv i en intervju med CNN.
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Towe Dam. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Trololo – memen som blir trollens egen sång
Föga anar ryske sångaren Eduard Khil när han trallar på tv 1976 att han 34 år senare ska bli ett oförglömligt internetmem.
Texten är komplicerad i sin enkelhet. Eduard, som är en folkkär artist i hemlandet, trallar, ho-ho:ar, da-da:ar och ha-ha:ar sig igenom den mjuka melodin. Låten har titeln I am Very Glad as I'm Finally Returning Back Home, en känsla han lyckas uttrycka utan att uttrycka några ord. Fast i en originalversion ska den handla om en cowboy som rider sin häst till gården. Inte alls okej i det kommunistiska Sovjetunionen, så texten stryks.
Det råder dock delade meningar om vad som faktiskt hände med texten. Kompositören Arkady Ostrovskys son hävdar istället att att trololo-texten kom till efter att fadern bråkat med en textförfattare. Hur som helst. Men inget ont som inte för något gott med sig.
Det dröjer dock till 21 februari 2010 innan det tidigare barnhemsbarnet Eduard Khil når en miljonpublik. Youtubeklippet läggs ut, och det kommer inom kort att användas i alla sammanhang där internettroll florerar, och kallas kort och gott "Trololo". Sajten trololololololololololo.com blir den stora publikdragaren.
Eduard kommer själv att få reda på sin nyvunna berömmelse när hans barnbarn går runt och nynnar på låten. Han betygsätter sin egen känsla av "andra vågens berömmelse" med "en fyra av fem möjliga".
Som alla virala succéer snappas även Trololo upp i populärkulturen, bland annat i Family Guy.
Eduard får chansen att framföra låten en sista gång i tv 2012. Det blir just en sista gång, för några månader senare avlider han efter en stroke. När beskedet når internet sprids hans ansikte över alla flöden. Nätet sörjer.
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Anna Månsson. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Rebecca Blacks hyllning till fredagar leder till en ny karriär
En 13-åring får 2011 inte bara en världshit med låten "Friday", hon får även ta emot mer näthat än någon annan människa det året. Men Rebecca Black tar sig vidare och får sista skrattet.
Det börjar 2010 när en klasskompis till Rebecca Black, 13 år, tipsar om ett skivbolag med en mycket speciell affärsidé. De skriver låtar och producerar videos till amatörartister, som vill få en stund i rampljuset. Rebeccas mamma betalar 4000 dollar till Ark Music, som skivbolaget heter, vilket också ger henne ägandet till låten och videon som ska produceras.
Mamman (som jobbar som veterinär) förklarar i en intervju med New York Times varför hon gör som hon gör. Dottern vill bli sångerska, och mamman tänker att "det kan bli en bra erfarenhet och ge henne en glimt av vad som krävs."
Låten, som heter "Friday", läggs ut på Youtube i början av 2011 och det går rätt trögt till en början. Bara 1000 visningar på en månad.
Men så, i mars 2011, nynnar plötsligt alla på textrader som: "It's Friday, Friday, gotta get down on Friday, everybody's looking forward to the weekend." och "Partying, partying, partying. Fun, fun, fun, fun. Looking forward to the weekend."
Rebecca Black blir världsberömd. Skivbolaget inser allvaret och efter 160 miljoner visningar börjar de först försöka få folk att betala för att titta. Därefter försvinner plötsligt videon. Det tvistas om vem som egentligen äger upphovsrätten, Rebecca och hennes föräldrar, eller producenterna på Ark Music. Då har låten redan framförts av Justin Bieber och i tv-showen Glee.
I september 2011 är parterna överens. Videon kommer upp igen, på Rebecca Blacks egna kanal. Trots den plötsliga frånvaron, och att 160 miljoner tittare försvunnit, blir videon den mest sedda på Youtube under 2011. Rebecca Black hamnar också som nummer ett på Googles lista över ord som ökat i popularitet snabbast under 2011.
Men allt inte bara positivt. Låten kallas sämsta låten som producerats. Och massvis med näthat väller in i kommentarsfälten. Låten har i skrivande stund nära 2,5 miljoner "nedåttummar" att jämföra med 600 000 tummar upp (videon är den tredje mest nedåttummade på Youtube, etta är Justin Biebers "Baby"). Framförallt handlar kritiken om att texten är något barnslig och simpel. Många tror att den är skriven av Rebecca själv, men det handlar i själva verket om skivbolagets Clarence Jey and Patrice Wilson.
Som tur är tar det inte slut där. Rebecca Black kommer tillbaka med en ny låt – Saturday – som snart har 30 miljoner tittare på Youtube. "Yesterday it was friday, today it's saturday", sjunger hon bland annat (text och musik skriven av Rebecca Black och David Colditz).
Och 2016 kommer uppföljaren "The great divide". Nu är det nästan bara tummar uppåt. Och man kan konstatera att Rebecca Black får sista skrattet, och inte näthatarna. Hennes nya karriär som youtuber går också bra, med 1,3 miljoner följare (med nya videoklipp varje ... fredag).
Hon svarar på näthatarnas kommentarer i detta klipp:
Här är Nyan cat – memen som springer in i evigheten
Vissa låtar sätter sig på hjärnan direkt. Para ihop melodin med en springande katt i rymden. Loopa. Och den virala succén kommer som ett brev på posten.
1. Först kommer låten till det som sedan ska bli Nyan Cat meme:et. Den heter "Nyanyanyanyanyanyanya!" och läggs upp av användaren "daniwell" på den japanska videosajten Niconico 25 juli 2010. Nya är det japanska ordet för "mjau". Sedan kommer covern, som sjungs av japanska Momoko Fujimoto med god hjälp av funktionerna i musikprogrammet Utau.
2. I början av april 2011 kommer gif-animationen med en katt som springer i rymden. Den skapas av 25-årige Christopher Torres från Dallas och läggs ut på sajten LOL Comics. Inspirationskälla är hans egna katt Marty.
3. Och slutligen skapas själva memen Nyan Cat. Användaren "saraj00n" får en snilleblixt och lägger 5 april 2011 ut videon med gif-animationen och musiken sammanslagna. Filmen kallas "Nyan cat" (och inte "Pop Tart Cat", som illustratören namngett sitt ursprungliga verk). Klippet får en miljon tittare på två veckor. Varför? Det behöver knappast förklaras ...
Det kommer spinoffvideos på Nyan Cat, så klart:
I juni samma år tas videon bort efter att en person som påstår sig vara Christopher Torres (men inte är det) säger sig ha rättigheterna till innehållet. Dagen efter läggs videon ut igen, då det görs klart att Torres äger katten, "daniwell" äger låten och "saraj00n" äger videon. Viktig information för en video som visats över 140 miljoner gånger och dragit in stora summor till skaparna. Torres har bland annat stämt Warner Bros för att ha använt Nyan cat i ett program (och vann).
En intervju med Christopher Torres nedan:
Se Nyan cat springa genom alla länder. Sverige är med!
I november 2012 dör Marty, som anses vara den "riktiga" Nyan cat. Och nätet sörjer, som bara ett internationellt datornätverk kan göra. På hemsidan Nyan.cat ändras animationen till "ledsna Neon cat", med katten med stängda ögonlock, utan sin regnbåge.
• Mer om låten!
• Den stora berättelsen om internets historia
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Jon Karlfeldt. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
Gangnam style slår alla rekord
Med 2,6 miljarder visningar tronar Psy-låten "Gangnam style" som etta på Youtubes topplista. Ingen annan video har setts av fler.
Låten handlar om en "Gangnam Style", som är ett lyxig livsstil som förknippas med människor som bor i området Gangnam-gu i Seoul. 15 juli 2012 läggs musikvideon till låten upp på nätet. Ett halvår senare har den slagit alla rekord. Och fastän låten är sydkoreansk står amerikaner för hälften av alla visningar. Videon är också den mest lajkade genom tiderna.
Så vad gör den så omåttligt populär?
Psy:s galoppdans
En förklaring är sångaren Psy:s egensinniga galoppdans, som är svår att glömma efter att man en gång har sett den. Att låten snabbt sätter sig på hjärnan hjälper förstås också till. Sammantaget gör succén att Psy blir en global artist, och dessutom kammar in 40 miljoner dollar.
I Sverige når låten – utan sin musikvideo – som högst en andraplats på såväl Digilistan som Sverigetopplistan.
Gangnam Style i Sverige
Låten blir också föremål för en flashmob på Sergels torg i Stockholm. 400 personer deltar och 1500 tittar på. Idén kommer från då 20-årige studenten Carl Holmström som startar ett event på Facebook och efter ett tag får hjälp av mer ärrade flashmob-arrangören Nadia Norell. Resultatet blir en succé:
Och i Göteborg dansas det också:
Bonus! Ingen kan väl ha missat den svenska versionen – Gagnef style!
Grumpy cat drar in en halv miljard kronor
Nej, det är inte en han, det är en hon. Och nej, hon är inte sur egentligen. Eller?
På ett dygn får posten över 25 000 upvotes och bilden på Imgur får över en miljon visningar inom 48 timmar. Vissa tror att Grumpys ansiktsuttryck är photoshoppat så familjen Bundesen lägger upp en video på Youtube där Grumpy blir kliad på magen och… ja, inte så mycket mer.
Grumpy Cat är en av de mest kända katterna på nätet och har enligt en artikel från december 2014 dragit in över en halv miljard kronor till sina ägare. Pengarna kommer från bland annat böcker, leksaker och kläder. Grumpy Cat har även framträtt på mängder av tv-program som Good Morning America, American Idol och The Bachelorette, och på musik- och teknikkonferrensen SXSW i Austin, Texas.
Grumpy Cat har också ett sponsoravtal med kattmatstillverkaren Friskies, en serietidning som handlar om hennes och brorsan Pokeys äventyr, och det har till och med kommit en tv-film med Grumpy i huvudrollen.
I maj 2019 meddelar Tardar Sauces ägare genom hennes Instagram-konto att hon tyvärr avlidit efter komplikationer från en urinvägsinfektion.
Jean-Claude Van Damme gör en episk split – och får folk att bry sig om lastbilar
Ibland behöver det inte vara så komplicerat. Fastän det är svårt. Belgiska superstjärnan Jean-Claude Van Damme går ner i split mellan två lastbilar som backar. Det behövs bara en tagning, sedan är den virala videon i hamn.
Poängen för lastbilsföretaget Volvo är att se till att lastbilsfansen på nätet får koll på deras system "Volvo Dynamic Steering", som gör lastbilarna lättare att köra. Och hur demonstrera det bättre än att backa mot solnedgången med en då 53-årig Van Damme i split, och med Enyas "Only time" som soundtrack?
Svensk regissör och reklambyrå
Alltsammans filmas i Spanien på en avstängd väg och det krävs (efter tre dagars repetition) alltså bara en tagning för regissören Andreas Nilsson och de andra i teamet. Allt är på riktigt, betonar man. Dock poängteras att Van Damme är linförsedd om något skulle gå fel, och han fått en mindre ramp på vardera backspegel att stå på. Hade de missat tagningen hade de fått försöka igen dagen efter, rätt ljusförhållanden råder nämligen bara mellan 08:05 och 08:20 på morgonen.
84 miljoner tittare senare är det klart fler än lastbilsentusiasterna som kommit att uppmärksamma Volvos video, som är solklart etta i branschen. Reklambyrå är svenska Forsman & Bodenfors.
Höganäs kommun är inte sena att hoppa på Epic split-tåget. Det går... sådär:
Det är dock ingen slump att Volvo plötsligt får en viral succé. Redan 2012 lägger de ut filmen "The Ballerina stunt" som snabbt når en miljonpublik. Filmen är till och med snäppet mer halsbrytande än Van Dammes variant.
Och så klart får inte Volvo nog efter två succéer. I en tredje variant får en fyraåring köra lastbil med en fjärrkontroll...
Ice Bucket Challenge drar in 100 miljoner dollar till ALS-forskning
Alla ska med när Ice bucket challenge fyller alla flöden. Med hjälp av en dos grupptryck samlas över 100 miljoner dollar in till ALS-forskningen.
Att utmana varandra att hälla iskallt vatten över sig blir en viral aktivitet redan i mitten av 2013. Men det är först 2014 när golfaren Chris Kennedy utmanar sin kusin Jeanette Senerchia som ishinkarna utvecklas till en kampanj för ALS-forskning, då Jeanettes man har sjukdomen. En vän till Jeanette, Pat Quinn, uppmanar sina vänner att göra samma sak. En bostonstudent med ALS, Pete Frases, ser detta och twittrar ut kampanjen och anses i dag varit dess grundare.
Vad var Ice bucket challenge?
Reglerna är följande. Man har 24 timmar på sig att utföra uppdraget. Sedan får man utmana minst tre personer. Så klart i sociala medier, och så klart så att alla ser vem som blivit utmanad. Om man inte utför ishinksutmaningen får man donera pengar istället. Men man får förstås göra både och.
Och så är bollen i rullning. Den så kallade Ice bucket challenge blir en epidemi på nätet där varenda kändis snart är inblandad. Från George W Bush till Justin Bieber.
Därför blir Ice bucket challenge en sådan framgång
Framgången för kampanjen anses vara kombinationen av grupptryck, narcissism och tävlingsinslaget. Dessutom är det enkelt att delta. Mer än 2,4 miljoner videos med utmaningen ska finnas på Facebook. Inte alla känner till att de är ett led i kampen att uppmärksamma och bekämpa ALS.
ALS-föreningar runt om i världen får över 100 miljoner dollar i donationer. 67 procent av bidragen går till forskning, 20 procent till patienter och behandling, 9 procent till utbildning, 2 procent till insamlingsverksamhet och 2 procent till avgifter. Även i Sverige har utmaningen genererat miljonbelopp. Över 31 000 svenskar donerade pengar.
En av de mer berömda deltagarna är Stephen Hawking, som på grund av sin sjukdom inte kan delta själv, men han gör det genom sina barn.
Allt är dock inte frid och fröjd. Två personer uppges dö i samband kampanjen. En av dem är en brandman i Kentucky, som försökte hjälpa några studenter att utföra utmaningen men kom för nära en elledning.
Klänningen som byter färg
Vilken färg har den här klänningen? Nej, svårare än så behöver det inte vara när en bild ska bli viral. Snart har alla en åsikt om "klänningen".
Cecilia Bleasdale skickar en bild till sin dotter. Den föreställer en klänning hon funderar på att ha på sig på dotterns bröllop. Men vilka färger har den? Mor och dotter är oense, så den läggs upp på Facebook. Där fortsätter oenigheterna. Efter bröllopet – där klänningen faktiskt visar sig vara svart/blå – läggs ursprungsbilden upp på en Tumblr-sida av en av bröllopsbesökarna.
Då blir bilden (med tillhörande diskussion) viral. Är den svart/blå eller vit/guld? Några tycker si och andra tycker så, vilket leder till otaliga diskussioner runt om i världen. Bilden är ett exempel på hur människor kan uppfatta färger olika. Bara första veckan nämns klänningen över 10 miljoner gånger på Twitter, där hashtaggar som #thedress och #blackandblue trendar. Bland annat tas frågan upp i Ellens talkshow.
Själva klänningen har sålts av Roman Originals som är snabba på bollen och får en försäljningsframgång.
De flesta (drygt 70 procent) ser klänningen som vit/guld. Men de har fel. Så varför blir det så här? Det handlar om hur vår hjärna kompenserar för dagsljuset i bilden. Här hamnar färgerna i ett mellanläge, där individuella skillnader gör att vi tolkar den olika. Optikern och forskaren Rune Brautaset på Karolinska institutet förklarar i en intervju med DN:
– Det som gör att vi uppfattar färg är att vi har tre olika känselreceptorer på näthinnan. De jobbar i rött, grönt och blått. Sammansättningen av dessa är olika på olika människor. Sen lär vi oss från andra att det de kallar blått kallar jag också blått.
Cecilia Bleasdale, som alltså äger klänningen, förklarar i en intervju med The Guardian att hon inte över huvud taget kan först hur den kan se vit och guld ut. I artikeln diskuteras om klänningen möjligen har en framtid på ett potentiellt meme-museum! Och här är vi nu ...
Så hur ser den ut på riktigt? Så här:
We can confirm #TheDress is blue and black! We should know! http://t.co/qAeIIHzJxk pic.twitter.com/kkxjUbmgI3
— Roman Originals (@romanoriginals) 27 februari 2015
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Malin Vrak. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.
"OK, boomer" dissar gammalmodiga
"OK, boomer" är förolämpningen som inte sällan flyger över huvudet på personen den är riktad till. Denna virala diss blir snabbt flitigt använd på sociala medier internet runt.
En boomer är alltså en äldre som enligt avsändaren inte förstår samtiden. Rent tekniskt syftar boomer på den i USA så kallade baby boom-generationen, alltså de som är födda åren efter andra världskriget ungefär 1946–1964.
Det exakta ursprunget till uttrycket är okänt, men på forumet 4chan användes det redan 3 september 2015 av en anonym användare. På forumet Reddit finns det dokumenterat 26 oktober 2017 och på Twitter dyker frasen upp 12 april 2018.
Uttrycket tar fart först 2019 när texten kombineras med Ironic Doge-memen på webbplatsen Memecreator. Den här varianten sprider sig särskilt på Twitter som en populär reaktion på gammalmodiga inlägg. Memen får också ordentlig spridning på Instagram, Reddit och andra sociala nätverk.
Ytterligare spridning blir det när Twitteranvändaren @jedwill1999 spelar in en rapversion av uttrycket. Ett flertal remixer av låten publiceras på Soundcloud i oktober 2019. En av de mer populära är gjord av Peter Kuli – den hamnar också på Spotify och spelas där över 797 000 gånger på bara en månad.
Julsuccéerna vi aldrig glömmer
Vi börjar hos familjen Hansson i Ljusdal. De har haft för vana att skapa personliga julhälsningar till sina vänner på Facebook.
Men julen 2015 blev det lite större än vanligt. Tidigare år har pappa Björn agerat jägare. Den här gången tänkte han skifta perspektiv. Filmen, som bland annat visar hur fadern Björn hoppar runt som en kanin i skogen, blir viral. På några dagar ses filmen över en halv miljon gånger.
– Det blev en bra stund i bastun efteråt med hackande tänder. Det som inte framkommer i filmen är mina snygga ben i de vita nätstrumporna, förklarar Björn för SVT, som uppmärksammar succén (som går att titta på här).
En annan julsuccé är Oioioi.se – en julkalender på nätet som i nio års tid sprider julstämning. Konceptet är enkelt: en ordvits om dagen. Kalendern höll igång till 2012, men uppdateras inte längre. Komikern John Houdi var ett fan: "Som komiker älskar jag att uppleva bra humor. oioioi.se har varje år varit en makalöst bra humoristiskstart på dagen. Den enda kalender jag följde varje jul och jag var ibland avundsjuk att de kom på så roliga skämt som jag önskar jag hade hittat på...", säger han på hemsidan.
Idén fick ett gänget bakom kalendern av en slump. Daniel Bergqvist berättar i en intervju med Nyheter24:
– Jag hamnade tillsammans med en kompis i Malmö. Någon gång när han inte hittade sina nycklar utbrast han ”Var är mina Alicia Keys”, och det ledde till massor av skämt på temat. Till slut bestämde vi att om vi kunde komma på 24 sådana skämt så skulle vi göra en julkalender åt våra vänner av dem.
Kalendern blir en tradition och får tiotusentals följare varje år.
Och vi avslutar med Klas julsaga. En berättelse som Östersunds-Posten kallat "nätets motsvarighet till Karl-Bertil Jonssons julafton". Historien är baserad på en verklig händelse från julafton 1993. Klas Holmlund skapar en hemsida för sagan 1996 i Flash och sedan dess har den en del av den svenska webbjulen. Här skildras om hur Klas möter en tiggare som han ger pengar. En tid senare hittar han en bunt med sedlar, men han har plötsligt ingen att ge dem till? Sedan fortsätter sagan i okänd riktning. Historien finns även som app sedan några år tillbaka, intäkterna därifrån går till Stockholms stadsmission.
Och till sist. Från oss alla till er alla – en riktigt god jul!
Den här tidslinjepunkten har kommit till efter ett tips från bland andra Jonas Berglund. Vill du också bidra till museet, klicka här!
Bubblare: Numa numa, Anton Maiden, Obama girl och många fler
Vi avslutar vår utställning om virala succéer med några bubblare. Nätplågorna som inte nådde ända fram, men som vi har svårt att glömma ändå. Här samlar vi de bästa av resten.
Numa numa guy
Amerikanske vloggaren Gary Brolsma lägger i december 2004 upp en oförglömlig tolkning av sången "Dragostea Din Tei". Videon sprids som en löpeld, långt innan Youtube ens finns. 2008 släpper Brolsma sitt första album, som heter Weird Tempo.
Harlem shake
I februari 2013 ska alla plötsligt dansa till låten "Harlem shake". Konceptet är enkelt. Från en begynnande dans till totalt danskaos. Den första filmen läggs upp av youtubaren George Miller, som blir populär. Snart dansar även svenska poliser:
Ken Lee
"Jag ska sjunga en sång med Mariah Carey – Ken Lee" Och så fortsätter det. Denna idolaudition leder till världsberömmelse för bulgariska sångerskan Valentina Hasan, men kanske inte på det sättet hon hoppats på.
Egentligen nobbas hon av juryn, men genom sin popularitet får hon ändå vara med och sjunga i finalen.
Snel hest
Ungefär 2004 börjar bilder cirkulera på hästar med texten "snel hest", alltså snäll häst, och "klapa snel hest" för att göra den "klad". Sannolikt har de ursprung i en chattkanal för forumet flabba.nu. "Snel hest" blir snabbt ett etablerat uttryck.
2005 uppmanas folk att skicka SMS med "klapa snel hest" dels till Antipiratbyråns Henrik Pontén, och dels till SVT inför ett Debatt-avsnitt om piratkopiering. I det senare fallet kraschar SVT:s SMS-dator.
Anton Maiden
Svenske Anton blir viral innan vi ens vet vad ordet betyder. Anton sjunger Iron Maiden-låtar i slutet av 1990-talet och lägger ut på internet. Han blir världskändis. dör under 2003, men hans minne lever vidare.
Pandan som nyser
Men det behöver inte vara så svårt att bli viral, om man är liten panda och nyser. Filmen läggs upp på Youtube under 2006. Pandorna bor på Wolong Panda Breeding Centre i Kina. Vem som gjort filmen är inte känt.
Obama girl
När USA:s president ska utses 2008 råder feber – Obamafeber. Presidentkandidaten lockar till sig väljare som annars inte varit alltför intresserade av politik. In kliver: Obama girl, som egentligen heter Amber Lee Ettinger (hon mimar bara i videon, sången står Leah Kaufman för).
Bonsai kittens
I internets barndom var vi inte lika luttrade och slipade vad gäller källkritik, och flera vandringssägner som cirkulerade fick fäste och rörde upp känslor. Fenomenet Bonsai Kittens startade år 2000 när en grupp studenter på Massachusetts Institute of Technology i USA startade hemsidan BonsaiKitten där de hävdade att man genom att innesluta kattungar i burkar kunde forma dem till vackra statyetter.
Efter påtryckningar från bland annat Humane Society of the United States valde MIT att ta ner sidan i slutet av december 2000, bara två dagar efter att den publicerats. Men sägnen lever vidare.
Charlie bit my finger
Harry och Charlie sitter och har det trevligt. Bebisen Charlie biter i Harrys finger. Först är det lite trevligt, men... Bröderna når världen och succén är given. Föräldrarna skapar sedan en blogg åt dem så att världen kan fortsätta se duon växa upp.
Oj, vilken överraskning!
Vi avslutar i Sverige. Jim Lindgren skapar en hit med låten "Oj, vilken överraskning", som loopas om och om igen på ett snillrikt vis. Låten ger hans band Dunderpatrullen ett skivkontrakt.
Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från bland andra Robert Nordman, Helena Söderlund, Tomas Israelsson Jönsson och Markus Frisén. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.