Den dansande bebisen får hjälp av Ally McBeal

I vanliga fall är det först på tv något blir känt, men 1998 händer något nytt. En tv-serie plockar upp ett internetfenomen: den dansande bebisen.

Den legendariska gif-animationen.

Ally McBeal hallucinerar. Hon ser en dansande grafisk bebis vid sängkanten samtidigt som Björn Skifs och de andra i Blue Swede framför Hooked on a feeling. Scenen är ett sätt att visa hur Allys biologiska klocka tickar. Det är möjligen inte tv-historia, men det är internethistoria. För så här brukar det inte gå till. Internetfenomenet "dancing baby", som är en gif-animation, har hittat hela vägen fram till populärkulturen.

Det börjar egentligen utanför nätet. Redan 1996 skapas animationen med bebisen som ett sätt att visa möjligheterna i 3D-programmet Character Studio. Filen börjar skickas runt via mejl och blir viral. Men till nätet når bebisen först i slutet av året, när en komprimerad variant tar klivet till webben i form av en gif-animation. Bebisen blir sedan ett givet inslag på varje högkvalitativ personlig hemsida. Rörlig bild på nätet är vid det laget nästan okänt, så bebisen väcker förstås uppseende.

1452819441giphy__2_Experter på nätfenomen kommer att kalla bebisen för "ground zero". Den är helt enkelt först i sitt slag. Så hamnar den på tv. Då blir bebisen inte bara viral, utan världsberömd. Det görs förstås leksaker och souvenirer med bebis-temat och nya varianter av dansen dyker upp lite här och var. Leksaksvaruhuset Hamleys i London köper in dansande dockor till julhandeln och räknar med att de ska ta slut på några dagar.

– De kommer att bli populära även bland vuxna, det här är en typisk pryl som man kan ge till en kvinna har allt, säger Eva Saltman på Hamleys till Aftonbladet i en artikel från 1998, med en rubrik som antyder att detta nog kan bli "årets julklapp".

Bebisfenomenet kallas för ett "meme", då ett färskt begrepp i internetvärlden (ordet har dock myntats av Richard Dawkins långt tidigare, innan webbens framfart).

I Simpsons är det Jesus som dansar. Och till slut dansar faktiskt Ally McBeal och bebisen ihop.

Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Myra Åhbeck Öhrman och Hans Lindqvist. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.