Har du blivit rickrollad på sistone?

Låten "Never gonna give you up" var en stor hit på 1980-talet. Men på 00-talet blir Rick Astleys slagdänga en megahit – på internet. Hur? Genom ett practical joke.

Du får en länk mejlad till dig. Du tror att det är ett viktigt dokument, men det är – ja: Rick Astleys video. Nej!

Fenomenet kallas "rickrolling" och den drabbade har blivit "rickroll'd", eller rickrollad. Namnet kommer i sin tur från "duckrolling", ett prank som en administratör på forumet 4chan utsatte användare för genom att automatiskt byta ut förekomsten av ordet egg med duck. Eggroll blev då duckroll. Duckroll blev rickroll. Logiskt, eller hur?

Och det är också på 4chan som den första "rickrollningen" äger rum, i maj 2007. Länken ska gå till en fungerande trailer för spelet Grand Theft Auto IV, som är svårnådd på andra sajter på grund av för tung trafik. Och den som klickar blir ... förvånad. Som miljontals människor efter dem.

1 april 2008 går alla länkar på Youtube till ... ja, ni kan gissa. Och 20 februari 2009 hackar en elev Göteborgs kommuns skolnät. 66 000 användare möts av Rick Astley vid inloggningen. Och New Yorks Mets kommer plötsligt att spela låten vid sina matcher, efter en nätomröstning, till fansens förtret.

Rich Astley tycks själv förtjust i sitt nya kändisskap. Men så mycket pengar ger i alla fall inte Youtubetittarna. 2010 har han fått 12 dollar i royalties.

– Många av de unga personer jag träffar verkar inte ha samma barriärer för musik som förr. De bara bryr sig om de gillar musiken, säger Rick Astley i en intervju med SVT, där han hyllar internet.

Där lever låten numera sitt eget liv:

Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Malin Persson. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.