Gangnam style slår alla rekord

Med 2,6 miljarder visningar tronar Psy-låten "Gangnam style" som etta på Youtubes topplista. Ingen annan video har setts av fler.

Låten handlar om en "Gangnam Style", som är ett lyxig livsstil som förknippas med människor som bor i området Gangnam-gu i Seoul. 15 juli 2012 läggs musikvideon till låten upp på nätet. Ett halvår senare har den slagit alla rekord. Och fastän låten är sydkoreansk står amerikaner för hälften av alla visningar. Videon är också den mest lajkade genom tiderna.

Alla vill plötsligt dansa som Psy.

Så vad gör den så omåttligt populär?

Psy:s galoppdans

En förklaring är sångaren Psy:s egensinniga galoppdans, som är svår att glömma efter att man en gång har sett den. Att låten snabbt sätter sig på hjärnan hjälper förstås också till. Sammantaget gör succén att Psy blir en global artist, och dessutom kammar in 40 miljoner dollar.

I Sverige når låten – utan sin musikvideo – som högst en andraplats på såväl Digilistan som Sverigetopplistan.

Gangnam Style i Sverige

Låten blir också föremål för en flashmob på Sergels torg i Stockholm. 400 personer deltar och 1500 tittar på. Idén kommer från då 20-årige studenten Carl Holmström som startar ett event på Facebook och efter ett tag får hjälp av mer ärrade flashmob-arrangören Nadia Norell. Resultatet blir en succé:

Och i Göteborg dansas det också:

Bonus! Ingen kan väl ha missat den svenska versionen – Gagnef style!