Shigetaka Kurita tar emojierna till massorna

Inför släppet av den japanska mobiloperatören NTT DoCoMos integrerade internettjänst “i-mode” skapar Shigetaka Kurita 176 emojier. Nu tar det fart på riktigt och symbolerna sprids som en löpeld. Men bara i Japan.

Året är 1998 och Shigetaka Kurita är i San Francisco för att kolla in telekomföretaget AT&T’s Pocket Net. Det är först i världen att erbjuda tjänster som e-post och väderleksrapporter via mobilnätet.

Kurita är en del av ett team hos den japanska mobiloperatören NTT DoCoMo som arbetar på "i-mode" - ett liknande projekt som ska bli världens första mobila internetplattform, även den med tjänster som väderleksrapporter, eventbokningar, nyheter och e-post.

Vad Kurita lägger märke till hos Pocket Net är att den saknar visuella hjälpmedel, om vädret skulle bli molnigt så skrivs detta ut i text och inte med en moln-ikon.

Kulturella hinder

I Japan på 90-talet har e-post, precis som i resten av världen, börjat populariseras. Men till skillnad från i väst så har de japanska användarna svårare att ta till sig denna nya form av kommunikation. I japansk kultur är kommunikation nämligen full av långa utsvävningar, uttryck och betoningar för att förmedla exakt vad sändaren menar och vill. Allt detta försvinner i den kortare och mindre formella e-posten. Även om det bidrar till att människor enklare kan nå varandra så ökar samtidigt missförstånd och misskommunikation.

Det är med denna bakgrund som Kurita och hans team ger sig an meddelandetjänsten i "i-mode" som dessutom endast ska tillåta 250 tecken, vilket ger dem den extra utmaningen att komma på ett sätt att kommunicera på ett beskrivande men kortfattat vis. Lösningen Kurita kommer fram till är emoji.

Världens 176 första emojier
Världens 176 första emojier av Shigetaka Kurita och hans team

Emoji - en nygammal uppfinning

Ordet emoji är japanska och är en sammansättning av 絵 (e) "bild" och 文字 (moji) "tecken, bokstav". Det har använts i japanskan ända sedan 1928 men dyker upp första gången på engelska år 1997, det vill säga redan innan Kurita presenterar sina ikoner för NTT DoCoMo. Dock så är det endast i en liten notis i den engelskspråkiga japanska tidningen Nikkei Weekly om funktionaliteten i en ordbehandlare.

Tillsammans med sitt team designar Kurita 176 stycken karaktärer, en samling symboler som ska hjälpa till att ingjuta känslor och uttryck i den digitala kommunikationen. Till inspiration tittar han på manga:

"I japanska serier finns det väldigt många olika symboler. Människor ritar känslouttryck som personen med en stor svettdroppe, eller, när någon får en idé och en stor glödlampa dyker upp", säger Kurita i en intervju med The Verge.

Eftersom de bara kan använda en så liten yta, 12 x 12 pixlar, så är många emojier så förenklade att det kan vara svårt att förstå vad de föreställer. Kuritas emojier ser dessutom väldigt annorlunda ut från de gula och detaljrika ikoner vi är vana vid idag.

En omedelbar succé

Emojier blir direkt en succé vilket leder till att NTT DoCoMos konkurrenter också vill använda sig av dessa nya piktogram som tonåringarna i landet förälskat sig i. Istället för att kopiera Kuritas design så gör varje mobiloperatör sina egna versioner för att locka användare med mer detaljrika emojier. Konsekvensen blir att en emoji inte syns om du skickar det mellan två konkurrenter.

Först år 2005 så börjar fler av operatörerna att koppla en inkommande emoji till sin egen version. Men det tar längre tid än så innan resten av världen får ta del av denna utveckling i vår digitala kommunikation.