.FILE 2G 3G 4G 5G
Kasparov vs Deep Blue vid ett bord med blå duk och chackbräde på.
1996

Datorn Deep Blue besegrar världsmästaren i schack

Ända sedan den mekaniska turken på 1700-talet hade idén funnits kvar om att datorer en dag skulle kunna slå oss i schack. Och år 1996 blev det verklighet.

1996 var året då IBM-datorn Deep Blue, en så kallad superdator, slog världsmästaren i schack, Garry Kasparov, för första gången. Även om Deep Blue lyckades vinna ett parti vann Kasparov matchen till slut med 4–2. 

Året efter, 1997, möttes datorn och människan igen och den här gången vann Deep Blue mot Kasparov med 3,5 mot 2,5. Det var en stor och viktig seger för AI-utvecklingen.

Deep Blue var en dator konstruerad för att använda flera avancerade tekniker. Till exempel:

1. Först och främst använde Deep Blue specifika schackalgoritmer för att analysera och utvärdera olika schackdrag. Algoritmerna hjälpte datorn att förstå vilka drag som var bäst i olika situationer.

2. En annan viktig teknik som Deep Blue använde kallas "brute force", eller totalsökning. Detta innebär att datorn kunde beräkna och analysera miljontals möjliga drag per sekund. Genom att testa alla dessa alternativ kunde Deep Blue hitta de bästa dragen.

3. Deep Blue hade också förprogrammerad kunskap om schack. Detta inkluderade information om schackstrategier, regler och öppningsdrag. Denna kunskap, som schackexperter hade lagt in i datorn, hjälpte Deep Blue att göra smarta och effektiva drag.

BBC News: Deep Blue vs Kasparov - How a computer beat best chess player in the world

Datorprogrammet AlphaGO

Nästan tjugo år senare utvecklade ett Londonbaserat företag, med det snarlika namnet DeepMind, datorprogrammet AlphaGo. Till skillnad från schack så var det här programmet tränat på det kinesiska brädspelet Go. Det är ett av världens äldsta spel och har så många möjliga drag att enbart en mänsklig intelligens skulle kunna bemästra det – trodde man.

I oktober 2015 inledde AlphaGo sin Go-karriär genom att vinna alla matcher mot Fan Hui, vinnare i europeiska Go-mästerskapen. AlphaGo fortsatte därefter med att utklassa de högst placerade i världen. Varje fel som AlphaGo gjorde korrigerades tills programmet var oslagbart och AlphaGo konstaterades vara bättre än alla människor på jorden. Det blev en avgörande milstolpe för AI:s utveckling och sedan dess har AlphaGO pensionerats för framtida projekt av DeepMind.

Google DeepMind: AlphaGo - The Movie | Full award-winning documentary

AI blir pokermästare

Men det är inte bara i schack och Go som AI kan kliva in och dominera över mänskliga motståndare. Pluribus är namnet på en pokerspelande AI som utvecklats av Metas AI Lab tillsammans med CMU (Carnegie Mellon University).

Pluribus spelar pokervarianten Texas hold'em för sex spelare och har tränats upp genom att möta människor, bland annat pokermästaren Darren Elias som vunnit mästerskapet World Poker Tour fyra gånger. Elias fick först spela mot fem varianter av Pluribus. Varje gång Pluribus gjorde ett misstag rättades det till, och AI-programmet fick också träna genom att spela mot sig själv.

– Den förbättrades väldigt snabbt. Från att vara en medioker pokerspelare nådde den världsmästarnivå på bara några dagar och veckor. Det var ganska skrämmande, säger Darren Elias till radiokanalen NPR.

Efter träningen kom det stora genombrottet när Pluribus fick spela mot fem mänskliga pokerproffs och slutade som segraren, vilket rapporterades 2019 av tidskriften Science.

Om Pluribus hade spelat om riktiga pengar skulle pokerroboten tjäna in ungefär 1000 dollar per timme, enligt Metas AI-forskare Noam Brown. Med andra ord skulle Pluribus kunna ha en ganska lukrativ karriär som professionell Texas hold'em-spelare.

false
-