.FILE 2G 3G 4G 5G
Kasparov vs Deep Blue vid ett bord med blå duk och chackbräde på.
1996

Datorn Deep Blue besegrar världsmästaren i schack

Ända sedan den mekaniska turken på 1700-talet hade idén funnits kvar om att datorer en dag skulle kunna slå oss i schack. Och år 1996 blev det verklighet.

IBM-datorn Deep Blue, en så kallad superdator, slog världsmästaren i schack, Garry Kasparov, för första gången detta år. Även om Deep Blue lyckades vinna ett parti vann Kasparov matchen till slut med 4–2. 

Året efter, 1997, möttes datorn och människan igen och den här gången vann Deep Blue mot Kasparov med 3,5 mot 2,5. Det var en stor och viktig seger för den artificiella intelligensen.

Deep Blue var en dator konstruerad för att använda flera avancerade tekniker. Till exempel:

1. Först och främst använde Deep Blue specifika schackalgoritmer för att analysera och utvärdera olika schackdrag. Algoritmerna hjälpte datorn att förstå vilka drag som var bäst i olika situationer.

2. En annan viktig teknik som Deep Blue använde kallas "brute force", eller totalsökning. Detta innebär att datorn kunde beräkna och analysera miljontals möjliga drag per sekund. Genom att testa alla dessa alternativ kunde Deep Blue hitta de bästa dragen.

3. Deep Blue hade också förprogrammerad kunskap om schack. Detta inkluderade information om schackstrategier, regler och öppningsdrag. Denna kunskap, som schackexperter hade lagt in i datorn, hjälpte Deep Blue att göra smarta och effektiva drag.

false
-