.FILE 2G 3G 4G 5G
1996

Torget.se

1996 lanserar Posten Torget.se, som utöver butiker också har chattar, forum och användarskapade webbplatser, och en redaktion som ska fylla sajten med innehåll.

Sommaren 1995 bestämmer Postens generaldirektör Ulf Dahlsten och brevchef Börge Österholm att man ska satsa på en sajt på nätet som ska fungera som en marknadsplats där företag kunde erbjuda varor och tjänster.
Knappt ett år senare lanseras Torget.se, som utöver butiker också har chattar, forum och användarskapade webbplatser, och en redaktion som ska fylla sajten med innehåll. Det har lagts ner mycket pengar på att få upp den och driva den, men intäkterna kommer aldrig riktigt. Förlusterna kan räknas i många hundra miljoner kronor. Det är helt enkelt ingen som vill handla över nätet – än. Varken handlare eller kunder förstår riktigt poängen. Torget blir aldrig vare sig den mötesplats eller det handelstorg som det var tänkt.

  • Du kan läsa mer om Torget i www.torget.se: Den fantastiska historien om ett av världens mest framgångsrika Internetprojekt av Erik Hörnfeldt och Mattias Hansson
false
-