• To navigation
  • Till innehållet
.FILE 2G 3G 4G 5G
Till startsidan
  • Utställningar
  • Guidade turer
  • English
  • Lyssna
    Lyssna på sidans text med ReadSpeaker
  • Sök
Internets historia
Sammanfattning
1960-talet
1970-talet
1980-talet
1990-talet
2000-talet
2010-talet
2020-talet
Utställningar
AI-historia
Bredband
Datadamer
Emojins historia
Internetmuseum för unga
It-boomen
Nätromans
Onlinespel
Personlig integritet
Svenska influencers
Svenska internetpionjärer
Sociala medier
Virala succéer
Webbdesign
Webbkatter
Guidade turer
När internet kom till våra svenska hem
Internets historia – hur blev nätet till?
Vad är ett meme?
Om Internetmuseum
Kontakta oss
Tipsa oss
Internetmuseums podd
Integritetspolicy
  • English
  • Kontakt
  1. Hem

Arkiv: Tidslinjeposter

  • Legend of the red dragon
    1989

    Med BBS-spelen lirar du en och en – tillsammans

    Innan webben finns BBS:erna. Och på BBS:erna går det att spela spel, till exempel Legend of the Red Dragon. Det är helt textbaserat, men inte mindre spännande för det.

  • tumnagel för video
    1958

    Tennis for Two – den första spelsuccén

    Internet är ännu inte uppfunnet, men med spelet Tennis for two introduceras något helt nytt: möjligheten att spela mot varandra.

  • tumnagel för video
    1976

    Moralpaniken föds när Death Race sätts i brand

    Ett spel där du kör över fotgängare, känns det igen? 1976 lanseras GTA:s föregångare Death Race och då föds också moralpaniken kring spel, som därefter alltid kommer att omgärda spelvärlden.

  • 1991

    Linus Torvalds skapar Linux

    21-årige Linus Torvalds har börjat på universitetet och har fått en ny dator. Men han har inte råd med det operativsystem han vill ha, så han börjar bygga ett eget, med unixkärna för PC-datorer som hans egna.

  • 1998

    ISDN ger svenskar snabbare surf

    När många börjat drömma oroligt om modemets uppringingssignal blir ISDN ett enormt lyft. Med hjälp av den här tekniken går surfandet snabbare. Men det är inte allt.

  • tumnagel för video
    2016

    Pokémon Go-feber världen över

    Den som haft invändningar mot att man inte rör sig i e-sport får skaffa nya argument när Pokémon Go lanseras. Plötsligt är alla ute på pokémonjakt.

  • 2012

    Dota 2 tar e-sporten till nya höjder

    Med Dota 2 kommer de stora prispengarna in på allvar i e-sporten. Tävlingen The International i Seattle blir snart den största i världen.

  • 1999

    Sega Dreamcast tar konsolerna till internet

    Sega Dreamcast kommer inte att gå till historien som den mest framgångsrika spelkonsolen. Däremot blir den en föregångare på ett annat sätt.

  • 1988

    Nintendo erbjuder modem – för bankärenden

    Nintendo är föregångare när det gäller att koppla ihop spelkonsoler med telefonjacket.

  • tumnagel för video
    2005

    Leeroy Jenkins blir ett internetfenomen

    Innan Youtube ens lanserats och innan memen ens var ett internetbegrepp finns Leeroy Jenkins.

  • tumnagel för video
    2005

    En digital pest sprider sig i World of Warcraft

    Hösten 2005 sprider sig en digital pest i World of Warcraft. En boss i området Zul'Gurub smittar djuren i närheten, och från dem sprids smittan snabbt.

  • tumnagel för video
    1985

    Island of Kesmai – det första kommersiella onlinespelet

    Hundra spelare kan vara online och spela mot varandra samtidigt. Island of Kesmai gör det möjligt.

  • 2016

    HeatoN når Hall of Fame – och Mästarnas Mästare

    Den första platsen i Esports Hall of Fame går 2016 till en svensk: CS-legendaren Emil "HeatoN" Christensen.

  • Minecraft
    2009

    Minecraft låter oss bygga världar tillsammans

    Svensken Markus "Notch" Persson skapar 2009 det retrodoftande spelet Minecraft. Ett blockbyggaräventyr som når ut världen över.

  • tumnagel för video
    1995

    Nu kan du prenumerera på Meridian 59

    Tidigare har du köpt ett spel och sedan ägt det. Med Meridian 59 införs istället en månadsavgift.

Föregående sida sida 25 av 47 Nästa sida
Guidad tur
Fortsätt den guidade turen

Internetstiftelsen verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi är en oberoende organisation som säkerställer en stark och säker infrastruktur för internet i Sverige. Vårt mål är att alla ska våga och kunna använda internet. Vi finns i Sverige och ansvarar för den svenska toppdomänen .se och driften av toppdomänen .nu.

  • Internetstiftelsen
  • Hammarby Kaj 10D
  • Box 92073
  • 120 07 Stockholm
  • E-post: info@internetstiftelsen.se
  • Telefon: 08-452 35 00
  • Organisationsnummer: 802405-0190
Certifierade enligt ISO/IEC 27001:2022 Certifierade enligt ISO/IEC
27001:2022
Internetstiftelsen

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället
Internetkunskap

Internetkunskap

Samlad kunskap som hjälper dig att bli en säker och medveten internetanvändare
Internetdagarna

Internetdagarna

Internetdagarna är en konferens som arrangeras av Internetstiftelsen
Goto 10

Goto 10

Goto 10 är en start- och mötesplats för internetrelaterade frågor som drivs av Internetstiftelsen
Digitala lektioner

Digitala lektioner

Öppen digital lärresurs med färdiga lektioner för alla stadier i grundskolan
Svenskarna och internet

Svenskarna och internet

En årlig studie av svenska folkets internetvanor
  • Om webbplatsen
  • Om kakor
false
-