• To navigation
  • Till innehållet
.FILE 2G 3G 4G 5G
Till startsidan
  • Utställningar
  • Guidade turer
  • English
  • Lyssna
    Lyssna på sidans text med ReadSpeaker
  • Sök
Internets historia
Sammanfattning
1960-talet
1970-talet
1980-talet
1990-talet
2000-talet
2010-talet
2020-talet
Utställningar
AI-historia
Bredband
Datadamer
Emojins historia
Internetmuseum för unga
Svenska internetpionjärer
It-boomen
Nätromans
Onlinespel
Personlig integritet
Sociala medier
Virala succéer
Webbdesign
Webbkatter
Guidade turer
När internet kom till våra svenska hem
Internets historia – hur blev nätet till?
Vad är ett meme?
Om Internetmuseum
Kontakta oss
Tipsa oss
Internetmuseums podd
Integritetspolicy
  • English
  • Kontakt
  1. Hem

Arkiv: Tidslinjeposter

  • kaffebryggaren som blir världens första virala succé
    1993

    Kaffebryggaren som lockar miljonpublik

    Det börjar med en besvikelse, att sugen på kaffe gå till den avlägset belägna bryggaren och upptäcka att den är tom. Personalen på datorlaboratoriet vid Cambridges universitet löser problemet genom att installera en kamera och lägga ut bilderna i specialskrivna programmet XCoffee.

  • 2012

    Gangnam style slår alla rekord

    Med 2,6 miljarder visningar tronar Psy-låten "Gangnam style" som etta på Youtubes topplista. Ingen annan video har setts av fler.

  • 1998

    All Your Base are Belong to Us – ett globalt grupparbete

    "All your base are belong to us" är en av webbens första memes. Succén är resultatet av ett internationellt grupparbete.

  • 2001

    Ansiktsburk – här är Sveriges första virala succé

    Patrick Nyberg har ett kassettband med låtar på arabiska av artisten Azar Habib, som han och en vän ger fonetisk svensk text. De sprids tillsammans via mejl, och en flash-animerad Ansiktsburk-film får många miljoner visningar redan det första året.

  • internetmagasin
    1995

    Magasinen som ska guida svenskarna fram på world wide web

    Vad är internet? Och vad gör man där? I webbens barndom är fortfarande de mest grundläggande frågorna obesvarade bland allmänheten. Första tidningen att behandla ämnet heter Internetguiden och är en ren konsumenttidskrift.

  • 1994

    Fritt fram för datorer i skolorna – när KK-stiftelsen bildas

    Datorer med internet i skolan blir i mitten av 1990-talet en självklarhet. Bakom satsningen ligger den så kallade KK-stiftelsen.

  • 1998

    Half-Life sätter en ny standard för FPS

    Genom Half-Life sätts en ny standard för FPS-genren. I spelet ska du rädda mänskligheten från utomjordingar.

  • 1996

    Östen Frånberg hejdade "internetverket" och skapade Internetstiftelsen

    1996 har staten ett gyllene läge att skapa "internetverket". Men istället förblir nätet privat, genom Internetstiftelsen och Netnod. Internetmuseum har träffat Östen Frånberg, som haft ett finger med överallt i det stora spelet om internet i Sverige.

  • 1973

    Maze War blir det första FPS-spelet – och går att spela via Arpanet

    Maze War är först i sitt slag 1973. Inte bara är spelet det första FPS-spelet (first person shooter), utan sannolikt även det första där man kan spela mot varandra via två olika datorer.

  • 1978

    Torgny Tholerus – anarkisten som skapade 70-talets Facebook

    Insändartidningen Anarkisten hade bara en regel. Allt skulle med. Men efter ett tag insåg chefredaktören Torgny Tholerus att det behövdes något annat för att förverkliga visionen om en total direktkommunikation: datorer. Där börjar sagan om ett av världens första sociala nätverk.

  • 2006

    Basshunter "spelar lite Dota"

    Basshunter, Jonas Altberg, sitter hemma med musikprogrammet FL Studio och skapar musik. När låtarna sprids på nätet blir han plötsligt världskänd.

  • 2014

    Hatdrev mot kvinnliga spelutvecklare i Gamergate

    Gamergate är ett hatdrev mot flera kvinnliga spelkritiker och spelutvecklare i USA, som kommer att få enorm spridning.

  • 2010

    Toca boca når de allra yngsta

    Svenskstartade Toca boca lyckas hitta en helt ny målgrupp för sina spel: de allra yngsta. Något som möjliggörs av surfplattor och smarta telefoner.

  • Legend of the red dragon
    1989

    Med BBS-spelen lirar du en och en – tillsammans

    Innan webben finns BBS:erna. Och på BBS:erna går det att spela spel, till exempel Legend of the Red Dragon. Det är helt textbaserat, men inte mindre spännande för det.

  • 1958

    Tennis for Two – den första spelsuccén

    Internet är ännu inte uppfunnet, men med spelet Tennis for two introduceras något helt nytt: möjligheten att spela mot varandra.

Föregående sida sida 22 av 45 Nästa sida
Guidad tur
Fortsätt den guidade turen

Internetstiftelsen verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi är en oberoende organisation som säkerställer en stark och säker infrastruktur för internet i Sverige. Vårt mål är att alla ska våga och kunna använda internet. Vi finns i Sverige och ansvarar för den svenska toppdomänen .se och driften av toppdomänen .nu.

  • Internetstiftelsen
  • Hammarby Kaj 10D
  • Box 92073
  • 120 07 Stockholm
  • E-post: info@internetstiftelsen.se
  • Telefon: 08-452 35 00
  • Organisationsnummer: 802405-0190
Certifierade enligt ISO/IEC 27001:2022 Certifierade enligt ISO/IEC
27001:2022
Internetstiftelsen

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället
Internetkunskap

Internetkunskap

Samlad kunskap som hjälper dig att bli en säker och medveten internetanvändare
Internetdagarna

Internetdagarna

Internetdagarna är en konferens som arrangeras av Internetstiftelsen
Goto 10

Goto 10

Goto 10 är en start- och mötesplats för internetrelaterade frågor som drivs av Internetstiftelsen
Digitala lektioner

Digitala lektioner

Öppen digital lärresurs med färdiga lektioner för alla stadier i grundskolan
Svenskarna och internet

Svenskarna och internet

En årlig studie av svenska folkets internetvanor
  • Om webbplatsen
  • Om kakor
false
-