Torget.se
1996 satsar Posten på en framtid med internet. Man lanserar en elektronisk mötesplats på nätet, där företag kan erbjuda varor och tjänster och människor mötas.
Idén till Torget kommer från Bengt Norin, chef för Posten Affärsutveckling. Norin använder själv internet och har gjort det i flera år, en av få höga beslutsfattare i Sverige som gör det under tidigt 90-tal. Han driver igenom projektet i Postledningen och blir uppbackad av Postens generaldirektör Ulf Dahlsten och brevchef Börge Österholm.
Men det statsägda bolaget Posten är en tungrodd organisation och många är skeptiska till satsningen. En del anser att Posten ska bära ut brev och inte slösa statliga pengar på vansinniga internetprojekt. Det blir en lång och snårig beslutsprocess, men efter ett års planering och sex månaders utvecklingsarbete lanseras Torget.se den 8 maj 1996.
Redaktion, chattar och butiker
På webbplatsen finns chattar, forum och användarskapade hemsidor. Det finns också företag som erbjuder varor till försäljning – Posten hoppas att detta ska resultera i fler paketleveranser. Torget bjuder också regelbundet in kändisar som besvarar frågor direkt från webbplatsens besökare.
Det finns också en redaktion som ska fylla sajten med innehåll. För att leda det arbetet rekryteras Mattias Hansson, som tidigare anställts av Jan Stenbeck för att föryngra och digitalisera tidningen Z. När tidningen, som bytt namn till Z Mag@zine, läggs ner får Hansson och kollegan Erik Hörnfeldt erbjudande både från Telia att jobba med Passagen och från Posten att jobba med Torget. De väljer det senare.
Men Torget blir aldrig någon kommersiell succé, snarare tvärtom. Förlusterna från satsningen är enorma – när Mattias Hansson intervjuas av tidningen Chef år 2015 nämns att cirka 900 miljoner kronor försvunnit ut i cyberrymden. Några större intäkter blir det aldrig – det är helt enkelt ingen som vill handla över nätet ännu. Varken handlare eller kunder förstår riktigt poängen. Torget blir aldrig vare sig den mötesplats eller det handelstorg som det var tänkt.
Läs mer om Torget
Du kan läsa mer om Torget i boken www.torget.se: Den fantastiska historien om ett av världens mest framgångsrika Internetprojekt av Erik Hörnfeldt, Mattias Hansson och Billy Andersson.