IT-bubblan som aldrig sprack – filmen

När internet slår igenom i mitten av 1990-talet blir det starten på en digital revolution. Den inleds med några år av aktiehausse, börsbubbla och visioner från den nya ekonomins entreprenörer. Men vad var det som egentligen hände? Var IT-entreprenörerna genier före sin tid eller byggde de luftslott? Se filmen här på Internetmuseum.

Dokumentärfilmen "IT-bubblan som aldrig sprack" från 2020 är gjord av Christian Albinsson och producerad med stöd från Internetstiftelsen.

Nu kan du se filmen här på Internetmuseum och höra berättelsen från personerna som var med. Hur gick det egentligen till de där åren när det rådde IT-boom och företag som Icon Medialab, Framtidsfabriken och Cell Network dominerade börsen?

Christian Albinsson, regissör

3 snabba frågor till Christian Albinsson om filmen

Varför ville du göra en dokumentärfilm om den svenska IT-bubblan?
– Jag gick sista året på gymnasiet när jag läste om hur "IT-miljardären" Johan Stael von Holstein glömde sin gula Ferrari på flygplatsen i Halmstad med nycklarna i. Han hade blonderat hår, skinnjacka och mobiltelefonen ringde konstant. Det där grep tag i mig. Jag tror att tiden runt millennieskiftet revolutionerade sättet att driva företag, synen på företagare och det blev starten på den digitalisering som vi idag är mitt i.

Fick du någon särskild insikt eller överraskning under arbetet med filmen?
– Det var en otroligt spännande tid i svensk nutidshistoria. Att vi fick vara med om internets stora genomslag är egentligen ganska maffigt! Det var en av mänsklighetens största revolutioner och vi fick uppleva den på första parkett. Hela Sverige var pionjärer under den här tiden.

Vad har du fått för reaktioner på filmen, från de som var med eller från andra som sett den?
– Anekdoten om Peter Wahlbeck har fått lite genomslag för den är ju både famös och iögonfallande. Är det sanning eller en skröna? Vem vet, men det kom många roliga reaktioner på den berättelsen! Fredrik Wikingsson ägnade exempelvis tjugo minuter år den i Filip och Fredriks poddcast och det är klart att det är kul för oss som har gjort filmen att den väckte muntra reaktioner.