Webbplatsen emoji.se

Emoji.se – äntligen ett svenskt uppslagsverk

Stefan Johansson har tröttnat på att leta i listor för att hitta en särskild emoji. Han lanserar Emoji.se, ett arkiv och sökmotor för emojier – på svenska.

I september 2016 börjar Stefan Johansson bygga på uppslagsverket Emoji.se som han lanserar en månad senare.

– Jag byggde sajten för att jag själv hade tröttnat på att bläddra och leta i listor när jag ville hitta någon särskild emoji. Därför utvecklade jag Emoji.se för att enklare kunna söka efter emojier och då även på svenska eftersom det annars bara fanns engelska sajter med sökfunktioner, berättar Stefan Johansson.

Webbplatsen är ett emojiarkiv och sökmotor där du kan leta fram en emoji, kopiera den och sedan klistra in den där du vill, till exempel i ett mail eller en chatt. Det finns också förklaringar till vad många av emojierna betyder. Eftersom emojier har sitt ursprung i Japan är många av de emojier vi använder kopplade till typiskt japanska saker eller den japanska kulturen.

– Jag har även ett kulturellt intresse för emojis, eftersom min sambo kommer från Japan och ibland brukar göra sig lustig över att vi [icke-japaner] använder emojis utan att veta vad de egentligen betyder – på grund av deras distinkta koppling till den japanska kulturen, säger Stefan Johansson.

Emoji.se är ett hobbyprojekt som utvecklas kontinuerligt när Stefan får tid över. Sommaren 2018 översattes webbplatsen till fyra andra språk: finska, danska, norska och engelska.