Äntligen ett svenskt uppslagsverk – Stefan Johansson lanserar Emoji.se

Stefan Johansson lanserar Emoji.se, ett emojiarkiv och sökmotor, då han tröttnat på att bläddra och leta i listor för att hitta en särskild emoji. I essens en svensk version av Emojipedia ger sajten också viss kulturell kontext till vissa av emojierna, speciellt de som härstammar från japansk kultur.

I september 2016 börjar Stefan Johansson bygga på Emoji.se som han lanserar en månad senare.

Anledningen till varför jag byggde sajten är för att jag själv hade tröttnat på att bläddra och leta i listor när jag ville hitta någon särskild emoji. Därför utvecklade jag Emoji.se för att på ett enklare sätt kunna söka efter emojier, och då även på svenska eftersom det annars bara fanns engelska sajter med sökfunktioner, säger Stefan Johansson.

Sajten är ett emojiarkiv och sökmotor där du kan leta efter en emoji, kopiera den till ditt clipboard och sedan klistra in den där du vill, till exempel ett mail eller chatt. Det finns också förklaringar till vad många av emojierna betyder. Eftersom emojier har sitt ursprung i Japan är många av de emojier vi använder kopplade till typiska japanska saker, eller rent av till den japanska kulturen i sig.

"Jag har även ett kulturellt intresse för emojis, då min sambo kommer från Japan och ibland brukar göra sig lustig över att vi [icke-japaner] använder emojis utan att veta vad de egentligen betyder - pga. deras distinkta koppling till den japanska kulturen, säger Stefan."

Då Emoji.se är ett hobbyprojekt utvecklas den kontinuerligt när Stefan får tid över. Sommaren 2018 översätter han sajten till fyra andra språk: finska, danska, norska och engelska.