.FILE 2G 3G 4G 5G
Ett urval av smileys från Smiley Company
1990-talet

Emotikonerna tar form?

När internet och sms blir allt mer vardag under 1990-talet blir också emotikoner och olika former av digitala känslouttryck mer populära.

När internet tar klivet ut i den stora vida världen i början av 1990-talet ökar användningen av e-post dramatiskt. Allt från programmerare och forskare till vanliga människor börjar mejla. När allt fler kommunicerar digitalt börjar olika tjänster se över hur kommunikationen kan förbättras.

Fransmännen sprider Smiley

I början av 1970-talet skapade den franske journalisten Franklin Loufrani sin version av en smiley och blev den förste att söka varumärkesskydd för figuren. Tillsammans med sin son Nicolas startade han The Smiley Company år 1996. Det är Nicolas som året efter utvecklar hundratals olika emotikoner i tecknade versioner, vars designer patenteras i USA. I juli 1997 dyker de första Smiley-ikonerna upp på Internet i form av bilder i GIF-formatet.

Till slut har företaget gjort så många ikoner att de år 2001 samlar nästan 1 000 tecknade emotikoner på en egen sajt – Smiley Dictionary. Det antalet kommer snart att växa till över 3 000.

En ännu större milstolpe för företaget sker år 2002 när de skriver kontrakt med mobiltillverkare som Nokia, Motorola och Samsung om att låta dem använda sig av emotikonerna på deras telefoner. Men dessa roliga figurer blir inte mer än en kuriosa i telefonerna och tar ingen riktig kulturell fart.

Personsökare i Japan

Samtidigt sker en annan utveckling i Japan när det kommer till digitala känslouttryck. År 1995 säljer nämligen personsökare som smör bland Japanska tonåringar. När det japanska telekommunikationsföretaget NTT DoCoMo lägger till en hjärtsymbol i sina Pocket Bell-enheter får högstadieungdomarna ett nytt sätt att uttrycka känslor i de miljontals meddelanden de skickar varje dag.

Det går så bra att NTT DoCoMo snart har 40 procent av marknaden i Japan, men när de i nyare versioner av Pocket Bell tar bort hjärtsymbolen sjunker användarantalet rejält. Företaget inser att de nu är i behov av något nytt – något som ska få tillbaka tonåringarna. Rivalen J-Phone (dagens Softbank) lanserar dessutom år 1997 sin tjänst "Sky Walker" för mobiltelefoner. Det är en tjänst som innehåller en hel grupp olika små figurer att använda i meddelanden. Avgiften för att använda tjänsten är dock hög och den når inte den breda massan. NTT DoCoMo inser däremot att rivalen var något på spåren...

false
-