.FILE 2G 3G 4G 5G
Smileys från Smiley Company
1990-talet

Emotikonerna tar form?

Medan Internet och SMS blir allt mer vardag under 1990-talet ökar också populariteten av emotikoner och olika former av digitala känslouttryck.

World Wide Web tar klivet ut i den stora vida världen i början av 1990-talet och med det ökar användningen av e-post från programmerare och forskare till gemene kvinna och man. När nu allt fler kommunicerar digitalt så börjar tjänster se över hur kommunikationen kan förbättras.

Fransmännen sprider Smiley
I början av 1970-talet skapar den franske journalisten Franklin Loufrani sin version av en smiley för tidningen France Soir och blir senare den första att söka trademark för figuren. Tillsammans med sin son Nicolas startar han företaget The Smiley Company år 1996. Det är Nicolas som året efter utvecklar hundratals olika emotikoner i tecknade versioner vars designer patenteras i USA. I juli 1997 dyker de första Smiley-ikonerna upp på Internet som .GIF-filer.

Till slut har företaget gjort så många ikoner att de år 2001 samlar nästan 1000 tecknade emotikoner på en egen sajt - Smiley Dictionary. Det antalet kommer senare att växa till över 3000.

En än större milstolpe för företaget sker 2002 när de skriver kontrakt med mobiloperatörer som Nokia, Motorola och Samsung om att låta dem använda sig av emotikonerna på deras telefoner. Men mer än en kuriosa blev dessa roliga figurer inte och tar aldrig någon kulturell fart.

Personsökare i Japan
Samtidigt har en annan utveckling skett i Japan när det kommer till digitala känslouttryck. År 1995 säljer personsökare som smör bland Japanska tonåringar och när det japanska telekommunikationsföretaget NTT DoCoMo lägger till en hjärtsymbol till sina Pocket Bell-enheter får högstadieungdomarna ett nytt sätt att ingjuta känslor i de miljontals meddelanden de skickar varje dag.

Det går så bra att NTT DoCoMo har 40 procent av marknaden, men när de i nyare versioner av Pocket Bell tar bort hjärtsymbolen så rasar användarantalet rejält. Företaget inser att de nu är i stort behov av något nytt - något som ska fånga tillbaka tonåringarna. Rivalen J-Phone (dagens Softbank) lanserar dessutom år 1997 sin tjänst "Sky Walker" för mobiltelefoner, som innehåller inte mindre än en hel grupp olika små figurer. Avgiften för att använda tjänsten är dock för hög för att den ska nå den breda massan. NTT DoCoMo inser emellertid att rivalen var något på spåren...

false
-