En person håller en mobil i handen, på skärmen syns emojis.

Plötsligt vill alla vill forska om emojier

Med emojins segertåg över världen börjar många undersöka hur bildtecknen faktiskt används och flera rapporter börjar dyka upp om emojier i olika delar av världen.

År 2015 är emojier inte längre endast en japansk kuriosa – det benämns allt oftare som nästa steg i mänsklig kommunikation. Emojier börjar kallas för ett universellt språk. Då samlas forskarna!

Första storskaliga studien

Forskare på University of Michigan och Peking University analyserar 427 miljoner meddelanden från nästan 4 miljoner mobilanvändare i 212 länder och regioner. Man vill undersöka om emojianvändandet är universellt eller om det skiljer sig åt beroende på geografi och kultur. Som källa använder forskarna en populär app – Kika Emoji Keyboard – som finns tillgänglig på 60 olika språk. Forskarnas resultat anses vara den första storskaliga studien av emoji-användande.

– Emojier finns överallt. De håller på att bli ett universellt språk som binder samma alla människor över olika kulturer, säger Wei Ai, en av doktoranderna på University of Michigan School of Information som utfört studien.

Studien kommer fram till att länder med starka familjetraditioner, som till exempel Mexiko, Chile, Peru och Colombia, använder fler emojier som uttrycker sorg, ilska och negativa känslor. Människor i samhällen som tenderar att fokusera på framtid – som fransmän och ungrare – är mindre troliga att använda negativa emojier än de som lever i samhällen med mer fokus på tradition.

Senare samma år släpper företaget Swiftkey sin Emoji Report där de analyserar hur människor i olika regioner med olika språk använder sig av emojier. Slutsatserna i rapporten är bland annat:

• Fransmän använder sig av hjärtemojin ❤️ fyra gånger så ofta som andra språk och franskan är det enda språk där hjärtat är den mest använda emojin
  • Araber använder blommor 🌸 och växter 🪴 fyra gånger mer än genomsnittet
  • Ryssar använder sig av romantiska emojier tre gånger mer än genomsnittet
  • Australiensare använder dubbelt så mycket alkoholbaserade emojier 🍷 och 65 procent mer drogemojier 💊 än genomsnittet

Sex och inkompetens

Dejtingsajten Match.com vill inte vara sämre och gör år 2017 en studie av sina amerikanska användare och kommer fram till att singlar som använder emojier har mer sex än de som inte gör det. Deras undersökning hävdar också att kvinnor som använder kyss-emojier 💋 har enklare att nå orgasm tillsammans med en partner.

Men en undersökning som publiceras i juli 2017 i tidskriften Social Psychological and Personality Science hävdar också att smileys och emojier är förödande att använda i jobbmejl eftersom de "signalerar vare sig glädje eller värme, bara inkompetens". Deltagarna i studien uppfattar det som att kompetensen sänks hos de som använder emojier i sina mejl. När avsändaren är okänd är mottagaren dessutom mer trolig att anta att ett mejl som innehåller en smiley är skickat av en kvinna, visar studien.

Undersökningar och studier fortsätter att göras varje år som analyserar hur vi använder emojier för att kommunicera med varandra och vilka konsekvenser detta medför.