En person håller en mobil i handen, på skärmen syns emojis.

Plötsligt vill alla vill forska om emojiernas inverkan på mänskligheten

I och med emojins segertåg över världen så börjar många undersöka hur bildtecknen faktiskt används och allehanda rapporter börjar dyka upp om emojianvändningen världen över.

När Emogi, en content plattform, släpper sin Emoji Rapport för 2015 så står det att 92 procent av internetanvändarna använder sig av emojier. Inte bara det, utan nästan hälften av all text på Instagram innehåller emojier. Det är klart och tydligt vid den här tiden att emojier inte längre endast är en japansk kuriosa - det benämns allt oftare som nästa steg i mänsklig kommunikation. Emojier börjar kallas för ett universellt språk.

Första storskaliga studien
Forskare på University of Michigan och Peking University analyserar 427 miljoner meddelanden från nästan 4 miljoner smartphone-användare i 212 länder och regioner för att undersöka ifall emoji-användandet är universellt eller om det skiljer sig åt beroende på användarens geografi och kultur. Som källa använder de sig av en populär app – Kika Emoji Keyboard – som finns tillgänglig på 60 språk. Teamets resultat tros vara den första storskaliga studien av emoji-användande.

"Emojis are everywhere. They are becoming the ubiquitous language that bridges everyone across different cultures," säger Wei Ai, en av doktoranderna på University of Michigan School of Information som utför studien.

Studien kommer fram till att länder med starka familjetraditioner, såsom Mexiko, Chile, Peru och Colombia, använder fler emojier som uttrycker sorg, ilska och negativa känslor. Människor i långsiktigt orienterade samhälle som tenderar att ha värden som fokuserar på framtid – som fransmän, ungrare och ukrainare – är mindre troliga att använda negativa emojier än de som lever i mindre långsiktigt fokuserade samhällen som Mexiko, Colombia, Peru och Israel.

Undersökningarna strömmar in och senare samma år släpper SwiftKey sin rapport där de analyserar hur människor i 16 olika språk och regioner använder sig av emojier. Bland slutsatserna i rapporten framkommer det att:

• Fransmän använder sig av hjärtemojin fyra gånger så ofta som andra språk, och är det enda språk där "smiley" inte är den mest använda emojin
  • Araber använder blommor och växter fyra gånger mer än genomsnittet
  • Ryssar använder sig av romantiska emojier tre gånger mer än genomsnittet
  • Australiensare använder dubbelt så mycket alkoholbaserade emojier och 65% mer drogemojier än genomsnittet

Sex och inkompetens
Dejtingsajten Match.com vill inte vara sämre och gör år 2017 en studie av sina amerikanska användare och kommer fram till att singlar som använder emojier har mer sex än de som inte gör det. Deras undersökning hävdar även att kvinnor som använder kyss-emojier har enklare att nå orgasm med en partner.

En undersökning publiceras den 31 juli 2017 i tidskriften Social Psychological and Personality Science som hävdar att smileys och emojier är förödande att använda i jobbmejl eftersom de "signalerar vare sig glädje eller värme, bara inkompetens". Deltagarna i studien uppfattar det som att kompetensen sänks hos de som använder emojier i sina mejl. När genus hos avsändaren inte är känd, är mottagaren dessutom mer trolig att anta att mejl som innehåller en smiley är skickad av en kvinna.

Undersökningar och studier fortsätter att göras varje år som analyserar hur vi använder emojier för att kommunicera med varandra och vilka konsekvenser detta medför.