Skunk och Lunarstorm hemsidor

Pyntade krypin gör svenskarna till HTML-proffs

Nog för att den personliga hemsidan ger webbdesignen en boost bland privatpersoner, men den breda spridningen av taggarnas möjligheter erbjuds med sociala nätverk som Lunarstorm, Skunk och Myspace.

Här har alla användare ett eget krypin, som till att börja med inte innehåller mer än ett foto på ägaren och lite beskrivande text. För att skapa ett personligt första intryck hos besökarna krävs handling, och då tjänsterna öppnar för användning av html-taggar blir många webbdesigners utan att märka det själva.

Internetmuseum har pratat med några som utnyttjade möjligheten till fullo.

Digitala designern Elin Häggberg beskriver sin Lunarstormsida som en variation av visdomsord, låttexter och internskämt. Det var så här hon började knacka html och lärde sig på köpet hexadecimala färgkoder.

– Det var även väldigt coolt minns jag att ha någon text som var i samma färg som bakgrunden som var "hemlig" om man inte markerade texten. Ett tag, när jag var lite mer "emo", gjorde jag mitt krypin helt svart och så hade jag bara en sådan liten dold text längst ned där det stod något djupsinnigt säkerligen.

Branschkollegan John Karlsson har liknande erfarenheter.

– Lunarstorm var garanterat min första kontakt med webbdesign, jag var 11-12 år och kände mig som ett geni när jag började förstå hex-koder och <b>-taggar. Jag avancerade något år senare med dessa kunskaper i bagaget via Microsoft FrontPage till Adobe (då Macromedia) Dreamweaver och vidare. Mitt krypin bytte i princip skepnad så fort jag hade lärt mig något nytt, det var allt från färgtoningar i text till ASCII-konst, säger han.

En annan som haft stor nytta av sina timmar på sociala nätverk är it-journalisten Simon Campanello. I hans fall var det Skunk som var den viktigaste mötesplatsen.

– Jag hade aldrig lagt upp något på nätet själv innan Skunk, men nu sänktes tröskeln. Alla ville ha en snygg sida och då fick man lära sig html vare sig man ville eller inte. Det handlade inte så mycket om god smak utan blev snarare en tävling om att fylla sidan med flest och bäst funktioner, allt som tog en oändlig tid att ladda på 56k-modem.

Han tror att Skunk och Lunarstorm betytt mycket för att få folk att få upp ögonen för webbdesign.

– Jag hade klasskompisar som aldrig skulle drömt om att snegla i en lärobok om webbdesign, men som satt och plöjde forum för att lista ut hur de bytte bakgrundsfärg. Jag har själv haft nytta av det jag lärde mig på Skunk på i stort sett alla jobb jag haft.

I januari 2004 startar Mark Zuckerberg sajten Facebook, som de närmaste åren kommer att bli en effektiv communitydräpare över hela världen. Men då har hundratusentals unga svenskar (och miljontals MySpace-användare, bland dem Kim Kardashian och Lily Allen) hunnit lära sig en god dos html, vilket ju inte är fy skam.

Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Malin Vallström. Tack! Saknar du något på vår internetmuseum.se, tipsa oss här.