Poddar blir en grej, tack vare Itunes

När Apple inför stöd för att prenumerera på ljudfiler direkt i musikprogrammet Itunes börjar poddlyssnandet ta fart på allvar.

Podcast, poddsändning, poddradio eller bara podd. Kärt barn har många namn, men i juni 2005 sker startskottet för de syndikerade ljudfilernas segertåg världen över. På sin utvecklarkonferens WWDC inför Apple podcast-stöd direkt i Itunes, programmet som används både för att sälja och spela musik på datorn och för att överföra material till musikspelaren Ipod.

I samband med detta lanserar Apple världens största register över poddar, också inbyggt i Itunes. Nu kan alltså vem som helst upptäcka, följa, lyssna och ladda hem tusentals ljudfiler från hela världen helt kostnadsfritt.

Tekniken bakom poddarna är däremot inte ny. Den kallas RSS (Real Simple Syndication) och gör det möjligt att omedelbart se när något publiceras i ett så kallat webbflöde. Med hjälp av en RSS-läsare på datorn kan internetanvändare prenumerera på nyhetssidor och bloggar så att de genast ser när det finns något nytt att läsa. Poddavsnitten använder samma teknik och kallas därför ibland också ljudblogg.

Ordet podcast är en sammanslagning av namnet på Ipod och det engelska ordet för sändning, broadcast. Den första dokumenterade användningen av podcast är från februari 2004 i tidningen The Guardian, i en artikel skriven av Ben Hammersley.

I Sverige börjar poddlyssnandet i liten skala men växer stadigt under hela 2000-talet. Sveriges Radio är tidigt ute och börjar släppa en del av sina radioprogram som poddar med start i maj 2005. De myntar också begreppet poddradio.

När den smarta mobiltelefonen dyker upp blir det snabbt vanligare att strömma poddarna direkt från nätet, utan att behöva ladda ned dom till en dator och föra över till en mp3-spelare. Mellan år 2015 och 2019 nästan fördubblas antalet som lyssnar på poddar i Sverige enligt undersökningen Svenskarna och internet.