• To navigation
  • Till innehållet
.FILE 2G 3G 4G 5G
Till startsidan
  • Utställningar
  • Guidade turer
  • English
  • Lyssna
    Lyssna på sidans text med ReadSpeaker
  • Sök
Internets historia
Sammanfattning
1960-talet
1970-talet
1980-talet
1990-talet
2000-talet
2010-talet
2020-talet
Utställningar
AI-historia
Bredband
Datadamer
Emojins historia
Internetmuseum för unga
It-boomen
Nätromans
Onlinespel
Personlig integritet
Svenska influencers
Svenska internetpionjärer
Sociala medier
Virala succéer
Webbdesign
Webbkatter
Guidade turer
När internet kom till våra svenska hem
Internets historia – hur blev nätet till?
Vad är ett meme?
Om Internetmuseum
Kontakta oss
Tipsa oss
Internetmuseums podd
Integritetspolicy
  • English
  • Kontakt
  1. Hem

Arkiv: Tidslinjeposter

  • 2003

    Universumet Eve online får en egen ekonomi

    Isländska spelutvecklarna CCP Games får en hit 2003 med Eve Online. Nu är internet en självklarhet för alla framgångsrika spel och Eve är inget undantag.

  • tumnagel för video
    1991

    Spectre – pansarvagnar via AppleTalk

    Spelet är enkelt. Med en pansarvagn ska du undvika hinder och motståndare för att samla ihop tio flaggor.

  • tumnagel för video
    2002

    Svenska Dice får en hit med Battlefield 1942

    Svenska spelföretaget Dice startas i maj 1992 av Alvestakvintettet Andreas Axelsson, Markus Nyström, Fredrik Liliegren, Olof Gustafsson och Ulf Mandorff, som alla är del av demoscenen genom gruppen The Silents. Huvudkontoret är ett studentrum i Växjö.

  • 2000

    Med Counter-Strike får e-sporten brett genomslag

    Egentligen är Half-Life spelet som får utvecklarna Valve Corporations uppmärksamhet, men när de låter hobbyprogrammerare skapa egna system utifrån spelmotorn dyker en ny variant upp: Counter-Strike.

  • tumnagel för video
    1991

    SvenskMUD är helt på svenska

    Det kallas för världens första svenskspråkiga MUD, och heter också SvenskMUD. Ett textbaserat onlinespel för flera personer.

  • 1991

    EBONE – internets infrastruktur stärks när Europa kopplas ihop

    1991 har de nordiska universitetsnätverken redan kopplat ihop sig med varandra. Den här gången är det Europas tur.

  • tumnagel för video
    2002

    Xbox Live

    Spelkonsoler har tidigare mest handlat om multiplayerspel i hemmet, men med Microsofts Xbox Live förändras detta en gång för alla.

  • tumnagel för video
    2000

    Begreppet e-sport myntas i Sydkorea

    E-sporten föds i sin nuvarande form i Sydkorea, som en följd av en massiv bredbandsexpansion i kombination med den asiatiska finanskrisen 1997.

  • tumnagel för video
    2010

    Ipad blir första surfplattan med brett genomslag

    Det har pratats om den länge, men när vd:n Steve Jobs presenterar Apples nya produkt Ipad är det ändå många som blir förvånade. En del undrar vem som ska köpa den? Är det en stor telefon eller en liten dator?

  • 2003

    Med Steam behöver du inga skivor

    Glöm cd-rom och disketter. Med Steam får du tag i spelen digitalt, var du än befinner dig.

  • 2011

    På Twitch samlas alla videogamers

    Twitch är en sportkanal för gamers, där allt sänds live. Och vem som helst får vara med och bidra.

  • 1971

    Med e-post går schackspelet snabbare (än med brev)

    Att spela spel via vändande post har man gjort i århundraden. Så som schack. När e-posten uppfinns går det bara lite snabbare.

  • 2012

    I Quizkampen utmanar du kompisarna

    Det börjar med penganöd. Ett par apptillverkande bröder behöver en succé för att kunna betala hyran. Då kommer den – Quizkampen.

  • 1995

    Shockwave player gör att du kan spela i webbläsaren

    Shockwave utvecklas redan 1993, men det är två år senare när Shockwave player lanseras till Netscapes webbläsare som onlinespelen gagnas av programmet.

  • 2012

    Candy Crush läggs ut på Facebook

    I april 2012 börjar du få tips från Facebookkompisar om spelet Candy Crush Saga, som går att spela på det sociala nätverket.

Föregående sida sida 26 av 47 Nästa sida
Guidad tur
Fortsätt den guidade turen

Internetstiftelsen verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi är en oberoende organisation som säkerställer en stark och säker infrastruktur för internet i Sverige. Vårt mål är att alla ska våga och kunna använda internet. Vi finns i Sverige och ansvarar för den svenska toppdomänen .se och driften av toppdomänen .nu.

  • Internetstiftelsen
  • Hammarby Kaj 10D
  • Box 92073
  • 120 07 Stockholm
  • E-post: info@internetstiftelsen.se
  • Telefon: 08-452 35 00
  • Organisationsnummer: 802405-0190
Certifierade enligt ISO/IEC 27001:2022 Certifierade enligt ISO/IEC
27001:2022
Internetstiftelsen

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället
Internetkunskap

Internetkunskap

Samlad kunskap som hjälper dig att bli en säker och medveten internetanvändare
Internetdagarna

Internetdagarna

Internetdagarna är en konferens som arrangeras av Internetstiftelsen
Goto 10

Goto 10

Goto 10 är en start- och mötesplats för internetrelaterade frågor som drivs av Internetstiftelsen
Digitala lektioner

Digitala lektioner

Öppen digital lärresurs med färdiga lektioner för alla stadier i grundskolan
Svenskarna och internet

Svenskarna och internet

En årlig studie av svenska folkets internetvanor
  • Om webbplatsen
  • Om kakor
false
-