.FILE 2G 3G 4G 5G
Seabstian Siemiatkowski, Klarnas grundare.
2005

Klarna grundas

Idén är att erbjuda e-handelsföretag betalningslösningar där Klarna går in som en garant mellan företaget och kunden. På så sätt behöver kunden inte betala direkt (många vill vid tiden inte lämna ut sitt kortnummer på internet) utan först när varan kommer, samtidigt som e-handlaren inte behöver stå för kredit- och bedrägeririsk, då Klarna garanterar att e-handlaren får betalt.

Tidpunkten för lansering är perfekt. Både teknik och konsumenter är nu mogna för e-handel och redan efter ett år kan bolaget visa gröna siffror på sista raden. Klarna växer snabbt och lyckas som första europeiska bolag få med sig det i startup-kretsar legendariska riskkapitalbolaget Sequoia på resan. Något som hjälper till att skapa Klarnas image som hippt techbolag i stället för grått faktura- och inkassobolag.

Under 2014 börjar bolaget få kritik för att de skickat ut påminnelseavgifter och hot om indrivning utan att kunden först fått den ordinarie fakturan. För Klarna, som har ett dotterbolag som bedriver inkassoverksamhet, innebär obetalda fakturor en god affär. Något grundaren Niklas Adalberth själv framhåller på en investerarkonferens – "Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav. För vi har rätt att ta ut avgifter".

År 2015 expanderar Klarna till USA, där trenden "Buy Now, Pay Later" blivit stark. Klarna växer så det knakar, och värderas år 2021 till runt 380 miljarder kronor, men under finanskrisen år 2022 slaktas värderingen, Klarna tvingas för första gången att säga upp personal, och framtiden för bolaget är för första gången något oviss.

Läs mer:

false
-