Magasinen som ska guida svenskarna fram på world wide web
Vad är internet? Och vad gör man där? I webbens barndom är fortfarande de mest grundläggande frågorna obesvarade bland allmänheten. Första tidningen att behandla ämnet heter Internetguiden och är en ren konsumenttidskrift.
Bonnierägda Fanzine Media ger ut tidningen, som skickas ut gratis till alla Algonets internetkunder. 1996 startar IT-tidningsförlaget IDG (International Data Group) magasinet Internetworld, som i sin tur levereras till Tele2:s nätabonnenter. En stående punkt i varje tidningsnummer är listorna där svenska sajter beskrivs och betygsätts på en skala mellan 0-10.
1999 köper IDG Internetguiden och slår sedan ihop de båda publikationerna. Under IT-yrans år startas en rad tidningar som vill bevaka internetföretagen, där entreprenörsnamn som Jonas Birgersson, Johan Staël von Holstein och Ola Ahlvarsson lanseras som superstjärnor och frälsare. Magasinen har namn som Den Nya Ekonomin, Vision, IT-Affärer, Guru, Kapital och Dolly, men får det svårt att leva vidare efter IT-kraschen. Kapital och Dolly är båda gratismagasin som finansieras med pengar ur ägaren Jan Stenbecks egen ficka.