.FILE 2G 3G 4G 5G
Googles vd Sundar Pichai visar upp företagets nya hamburger-emoji.
2017

Dagen när Google lär sig hur en hamburgare ska se ut

När en dansk mediaanalytiker anmärker på placeringen av osten på Googles hamburger-emoji utbryter en sådan debatt att självaste VD:n för Google bestämmer sig för att svara på kritiken.

I Unicode-standarden finns det inte några detaljerade riktlinjer för hur en emoji ska se ut, utan bara en kort textbeskrivning. Därför kan alla företag sätta en egen prägel på sina emojier. Detta leder ibland till lustiga diskussioner om hur de valt att designa dem.

Precis detta sker när den danske mediaanalytikern Thomas Baekdal postar en skärmbild av Apples och Googles respektive hamburger-emojier 🍔 som visar skillnaden på var de båda teknikbolagen valt att placera osten. På Googles emoji är osten placerad längst ned, under själva köttbiten.

Var ska osten på en hamburgare egentligen ligga?

Detta inlägg kickar igång en debatt om var olika ingredienser på hamburgare bör ligga. Vissa användare poängterar bristerna också hos andra företag. Apples och Samsungs placering av sallad ifrågasätts, samt mängden sesamfrön på Facebooks hamburgerbröd. Facebooks hamburgare har dessutom också osten placerad på ett tvivelaktigt ställe – mitt emellan salladsbladet och tomaten!

Den virala tweeten når till slut Googles VD Sundar Pichai som, med glimten i ögat, skriver till svar på Twitter:

Googles vd Sundar Pichai skriver på Twitter om företages hamburger-emoji.

Några månader senare inleder Sundar Pichai Googles utvecklarkonferens I/O i maj 2018 med att presentera bolagets nya förbättrade hamburger-emoji, där osten nu är placerad ovanpå köttbiten. Samtidigt passar man på att förbättra en annan kritiserad emoji, nämligen ölsejdeln 🍺. Googles tidigare version har nämligen haft ölskum som svävar ovanför det halvt urdruckna glaset.

Googles vd Sundar Pichai visar upp företagets emoji föreställande en ölsejdel.
false
-