Clubhouse går upp som en sol och ner som en pannkaka

Ett helt nytt sätt att kommunicera i realtid med endast ljud, eller bara "heta linjen" i ny tappning? Clubhouse är glödhett under en kort sommar 2021.

Under Coronapandemin tvingas stora delar av världen att stanna hemma istället för att gå ut och roa sig, och internet blir räddningsplankan för många. Liveströmmade musikspelningar och teaterpjäser som bara visas på webben blir populära, och många upptäcker nya sätt att kommunicera med nära och kära på distans via exempelvis Facetime.

År 2020 kommer en betaversion av en ny app, först endast till Apples iOS, som heter Clubhouse. En slags chatt för bara ljud, där användare kan hoppa in och ut i olika rum och prata med varandra i realtid, väldigt likt 80-talets "Heta linjen". Clubhouse blir snabbt en snackis och att få tillgång till en inbjudan, en så kallad "invite" är hett eftertraktat.

Under 2021 blir Clubhouse väldigt populärt bland sociala media-eliten i Sverige. Nya rum startas hela tiden, där diskussionerna pendlar mellan allt från AI, teknikutveckling och kultur till sociala frågor, rasism och politik. Det går inte att ta del av diskussionerna i efterhand, enda sättet att höra vad som sägs är att vara med i realtid.

Nyhetens behag verkar dock vara kortvarigt, och redan samma år dalar användarsiffrorna för Clubhouse. Twitter har lanserat sin konkurrent "Spaces" som låter twitteranvändare starta ljudrum för att diskutera i realtid, men även denna funktion blir mindre populär än förväntat. Kanske är det för att pandemirestriktionerna i världen lättar, kanske var den nya möjligheten att snacka i realtid inte så kul i längden? Åsikterna om varför Clubhouse gick upp som en sol och ner som en pannkaka går isär, men när undersökningen Svenskarna och internet frågar hur många svenskar som har använt Clubhouse år 2021 svarar bara 2 procent ja.