.FILE 2G 3G 4G 5G
1996

Älskade hatade Flash

Vi har mycket att tacka grafik- och animationstekniken Flash för, även om den kanske hängde sig kvar lite väl länge i webbdesignens historia.

Han skapar 1994 programmet SmartSketch där användaren kan göra illustrationer på så kallade pen-datorer. Dessa falnar dock i popularitet och SmartSketch porteras till Windows och Mac. Där är istället problemet att konkurrensen är knivskarp bland grafikprogrammen, men SmartSketch har ett ess i rockärmen: animationer. 1995 nylanseras programmet som "FutureSplash Animator" och blir snabbt populärt bland företag som vill skapa animationer för webben. Bland kunderna finns Disney, MSN och Fox.

I november 1996 köps FutureSplash upp av företaget Macromedia och FutureSplash Animator döps om och lanseras som Macromedia Flash 1.0 (F-uturesp-LASH, alltså). Under åren med Macromedia mognar Flash och får en mängd nya funktioner och användningsområden. Populariteten ökar och 2005 är Flash Player det vanligaste insticksprogrammet för multimedia. 2005 är också året då Macromedia köps upp av Adobe och Flash blir en del av deras professionella designserie. Samma år lanseras den lilla videosajten YouTube av några tidigare PayPal-anställda och från början är sajtens videoformat Flash video vilket ökar på Flashs popularitet ytterligare.

2007 kommer dock början på slutet: Apple lanserar sin iPhone och meddelar att den inte har stöd för Flash. Steve Jobs menar att Flash har dålig säkerhet, drar för mycket batteri, är dåligt kodat och mycket annat, men beslutet kan också varit personligt. Idag har öppna format för ljud och bild inom html5-protokollet tagit över mycket av rollen som Flash hade och Flash används idag främst för att utveckla mobilspel med Adobe AIR.

Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Jac Dupont. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.

false
-