Trololo – memen som blir trollens egen sång

Föga anar ryske sångaren Eduard Khil när han trallar på tv 1976 att han 34 år senare ska bli ett oförglömligt internetmem.

Texten är komplicerad i sin enkelhet. Eduard, som är en folkkär artist i hemlandet, trallar, ho-ho:ar, da-da:ar och ha-ha:ar sig igenom den mjuka melodin. Låten har titeln I am Very Glad as I'm Finally Returning Back Home, en känsla han lyckas uttrycka utan att uttrycka några ord. Fast i en originalversion ska den handla om en cowboy som rider sin häst till gården. Inte alls okej i det kommunistiska Sovjetunionen, så texten stryks.

Det råder dock delade meningar om vad som faktiskt hände med texten. Kompositören Arkady Ostrovskys son hävdar istället att att trololo-texten kom till efter att fadern bråkat med en textförfattare. Hur som helst. Men inget ont som inte för något gott med sig.

Det dröjer dock till 21 februari 2010 innan det tidigare barnhemsbarnet Eduard Khil når en miljonpublik. Youtubeklippet läggs ut, och det kommer inom kort att användas i alla sammanhang där internettroll florerar, och kallas kort och gott "Trololo". Sajten trololololololololololo.com blir den stora publikdragaren.

Eduard kommer själv att få reda på sin nyvunna berömmelse när hans barnbarn går runt och nynnar på låten. Han betygsätter sin egen känsla av "andra vågens berömmelse" med "en fyra av fem möjliga".

Som alla virala succéer snappas även Trololo upp i populärkulturen, bland annat i Family Guy.

Eduard får chansen att framföra låten en sista gång i tv 2012. Det blir just en sista gång, för några månader senare avlider han efter en stroke. När beskedet når internet sprids hans ansikte över alla flöden. Nätet sörjer.

Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Anna Månsson. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.