Lolcats – när katterna tar över internet

Som så ofta börjar det på ett forum. Någon lägger ut en bild på en katt, lägger till en rolig, dråplig text. LOL! Cat! Ja, svårare än så är det inte. Året är 2005 och forumet heter 4chan. Lördagar börjar kallas för "caturdays", med tillhörande bilder.

Först året därpå används namnet LOLcat för första gången, då även domänen lolcats.com registreras. Snart finns det även ett språk för bildernas konstiga engelska: LOLspeak. Och det finns en standard. Bilderna ska visa en katt. Texterna ska skrivas i Impact eller Arial black. Och beskrivningarna ska läsas som en pratbubbla, på bruten engelska.

Tidig LOLcat – från 1870-talet.

En viral succé, förstås. Men varför? LOLcats-experten Sara Fritzon sammanfattar i en krönika på Internetmuseum:

"När vi skrattar åt en kattbild så skrattar vi åt oss själva. Vi skrattar åt en igenkännande situation eller nivån av kränkt som katten kan bli, som även vi människor har i oss. Så när jag skickar en kattbild kan det vara för att beskriva en situation, en känsla jag har eller att jag helt enkelt vill visa omtanke eller kärlek. Ord känns överflödiga när en katt beskriver det på ett bättre eller roligare sätt."

2007 lanseras sajten I Can Has Cheezburger? som lägger upp en lolcat med texten "I CAN HAS CHEEZBURGER?" (Jag kan har ostburgare?).

Efter 2010 har dock intresset för LOL-speak dalat och idag är det sällan du ser kattbilder med LOL-speak på de större humorsajterna. Vissa menar dock att LOL-speak fått en arvtagare i form av Doge. Bilden på den vänliga men lite oroliga Shiba-hunden med text som illustrerar vad den tänker dök upp 2012 och lekfullheten i språkanvändningen påminner om LOL-speak även om formen inte är densamma.

Överkurs: Faktum är att redan på 1870-talet började den brittiske fotografen Harry Pointer att fotografera katter i olika lustiga situationer med underhållande bildtexter till. Dessa såldes som ”carte de visite”, ett slags visitkortstora foton som köptes och byttes mellan vänner och bekanta.

Bonus från Internetmuseum:
Det finns så många virala katter att alla inte riktigt får plats! Vi har till och med gjort en hel utställning om dessa webbkatter, som du hittar här.

Men inte ens det räcker, så här kommer två snabberättelser.

• Bonus 1. Cara Hartmann lägger upp en skämtvideo på Youtube för att lägga upp på sin systers Facebooksida. Hon låtsas söka någon att nätdejta och förklarar att hon tycker om katter. Väldigt mycket tycker hon om katter. Tittarna tar den på allvar. Filmen blir viral. Gregory Brothers gör en låt och ... voila!

Bonus 2. Och så har vi britten Joel Veitch, animatör och sångare och millennieskiftets störste kattskämtare. På sajten rathergood.com lägger han ut knäppa så animationer med dansande och musicerande katter. Som den här filmen där katterna spelar White Stripes:

Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Emma Danielsson. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.