Erik Hörnfeldt driver legendariska Z Mag@zine

"94-95 är internet som tonårssex, alla pratar om det men väldigt få gör det och vet exakt vad det är". Internetmuseum träffar Erik Hörnfeldt som i mitten på 90-talet startade Z Mag@zine – en legendarisk svensk tidning om den nya digitala eran, inspirerad av amerikanska Wired.

Erik Hörnfeldt, som i dag är IT-konsult, är alltså med och startar den i internetkretsar smått legendariska tidningen Z M@gazine – som är tänkt att bli en svensk Wired. Han jobbar även med Postens webbplats Torget, som ska bli hela Sveriges marknadsplats. Här berättar han lite om hur det var i mitten av nittiotalet när alla var fulla av hopp och förundran, och internet var som att hitta en ny kontinent.

Ett tips: Erik Hörnfeldt har tillsammans med Mattias Hansson skrivit en bok som heter "www.torget.se: den fantastiska historien om ett av världens mest framgångsrika internetprojekt". Den är lite svår att få tag på, men vill du veta allt om hur Torget blev till, och få jättemycket detaljer om en viktig period i svensk internethistoria, så finns den på något dussin bibliotek och med lite tur på något antikvariat.