Annica Tiger svensk internetpionjär

Annica Tiger lär svenskarna att bygga egna hemsidor

Med nybörjaren i fokus drev Annica Tiger Sveriges största HTML-guide under 1990-talet. Genom den lärde sig många svenskar att bygga egna webbplatser och många gick också vidare till att göra det professionellt. Här kan du läsa en krönika Annika Tiger skrev för Internetmuseum 2015.

tittut
Annica Tiger

25 augusti 1996 lanserar Annica Tiger sin HTML-guide på adressen atiger.pp.se (pp står för privatperson). Snabbt blir den ett nav i den växande svenska internetvärlden.

Annica har vid tiden bara haft en dator i drygt ett år, men avancerat snabbt och börjat utforska internet. Snart vill hon skapa en egen hemsida, men hittar ingen bra information. Den första sajten handlar därför om just detta – hur en hemsida blir till.

Många privatpersoner använder hennes programmeringstips för att själva ta klivet ut på nätet. På sajten lär Annica bland annat ut hur HTML, Java, CGI och Frames fungerar; och förstås hur man lägger till en egen räknare på sin sajt.

Annica är nyskapande även när det gäller hur nätet kan användas. Redan 1997 blir hon en av Sveriges första bloggare, ett begrepp som då är okänt. Skrivandet leder vidare till sajten ”Dagbok på nätet”, som är öppen för vem som helst.

2005 skriver Internetworld om Annica Tiger att "hon är det närmaste vi kommer en svensk nätlegend”, efter att hennes blogg utsetts till Sveriges sjunde bästa.

Annica Tiger avlider 2016.

Annica Tigers krönika för Internetmuseum

Skrivet av: Annica Tiger
Jag skaffade min första dator 1994. Den var ganska begränsad, och hade floppydisk, men den väckte snabbt mitt intresse. Snart hade jag bytt upp mig till en PC med 5 MB Ram-minne.
Med den kunde jag surfa på nätet.

Problemet var att det inte fanns så många hemsidor att surfa till. Torget och Aftonbladet var dem jag besökte mest. Då började jag fundera kring hur man gjorde egna hemsidor. Vid den tiden fanns inte så många enkla guider på svenska, så jag bestämde att jag skulle göra en egen under tiden jag lärde mig själv.

Adressen blev atiger.pp.se (på den tiden var en pp-adress det enda man kunde regga som privat person, .se-adresser var begränsat till företag men det släpptes ju sedan). Sajten Annica Tigers HTML-guide fick snabbt många besökare. Jag var inte ensam med en guide på svenska, men de andra som fanns var svårbegripliga för noviser. Jag ville hitta ett sätt att tipsa om HTML så att nybörjare förstod.

Screen Shot 2015-10-14 at 15.57.47
Skärmdump från sajten, 11 juli 1997.

Webbdesign var egentligen överkurs för mina besökare. Själva utformningen styrdes då mest med tabeller och frames, och indirekt via kodningen. Det här var ju långt innan CSS kom.
För att ge liv åt sidorna var det animerade giffar som var den stora grejen. Även bakgrundsmusik var populärt, med midi-ljud. Men vad som var snyggt och inte låg förstås i betraktarens ögon.

Vanligt folk i fokus
Jag ville verkligen att vem som helst skulle kunna använda guiden för att göra en hemsida. Och det blev en hel del att göra. Folk mejlade frågor och jag lärde mig mer och mer HTML samtidigt som jag löste andras problem. Det tog förstås mycket tid i anspråk, men jag hade samtidigt väldigt roligt.

Så här kunde ett mejl se ut, från 1997, som fick mig att fortsätta hjälpa till:
"Tack för all hjälp!!! Jag är en kille i Varberg som sitter och lär mig HTML och litejava...... och dina tips kom väl till hands. Helt otroligt hur mycket du kan och vet........*impad* /Conny"

När det var som mest satt jag tre till fyra timmar varje dag med sajten. Något som i efterhand är svårt att förstå, men jag tyckte helt enkelt att det var kul och givande. Samtidigt kom jag kontakt med så många människor genom hemsidan.

Nätets mörka sida
Tyvärr fanns det redan då en mörk sida på nätet. Jag fick ta emot hat och hot via mejlen. Jag undrar om det berodde på att jag var tjej och aktiv på nätet, och att det provocerade vissa killar. Hatet gjorde att jag tappade intresset och slutade vara aktiv på nätet. 2004 slutade jag göra hemsidor.

HTML-guiden finns kvar på nätet som ett minne. Jag har funderat på att ta bort den, men har blivit övertygad av andra att den ska finnas kvar som ett dokument över hur hemsidebyggandet såg ut 1996-2001.

I dag ser det väldigt annorlunda ut. Man kan ju roa sig att jämföra Aftonbladet i dag med hur sajten såg ut 1996, för att förstå att det gått några år sedan folk sökte sig till min HTML-skola för att bygga sina första hemsidor.