Myspace lockar till sig "alla" – men blir till sist omkört av Facebook

Det är på Myspace det händer. Mellan 2005 och 2008 är sajten världens största sociala nätverk, och i USA är det i juni 2006 den mest besökta hemsidan.

Redan i augusti 2003 startas tjänsten av några anställda på eUniverse (ett sajtnätverk), som i sin tur inspirerats av Friendster och vill skapa ett eget socialt nätverk. Och tjänsten blir en succé – mycket tack vare eUniverse:s 20 miljoner användare, som bland annat via nyhetsbrev lockas till Myspace.

Förutom argumentet att man samlar "alla" är Myspace också ett community för musiker, och en rad artister kommer att slå igenom tack vare miljonpubliken på nätverket. Exempelvis Lily Allen, Adele och Nicki Minaj. Det bidrar även till att svenska artister som Robyn och José Gonzalez når utanför landets gränser, utan att gå den då vanliga vägen via skivbolag och skivbutiker. Miss Li slår också igenom först på communityt. Men kanske framförallt gav det många amatörmusiker en chans att enkelt nå ut med sin musik.

I februari 2005 för Myspace-ägarna samtal med Mark Zuckerberg om att köpa nya sajten Facebook, men för att genomföra köpet krävs 75 miljoner dollar, och Myspace tackar nej. I juli samma år blir istället Myspace uppköpta, av Rupert Murdochs News Corp. Summan: 580 miljoner dollar. Men ett år senare värderas företaget till tre gånger den summan.

2007 lanseras en svensk version av Myspace. Då har sajten 500 000 registrerade svenska användare. Förhoppningen är att få fler svensk artister att lägga ut sin musik på tjänsten, som då redan börjat tappa användare till Facebook, som boomar.

I april 2008 går Facebook om i popularitet, och sedan behöver Mark Zuckerberg aldrig mer se sig över axeln. Myspace finns fortfarande kvar, bland ägarna märks bland andra Justin Timberlake.