Hångelguiden blir ett lite tuffare alternativ
Redan 1998 startar Jonas Frost och Leif Carlsson sajten Hångelguiden, som ett experiment och sidoprojekt. Sajten blir snabbt populär.
Leif Carlsson, som är Jonas Frosts chef på intranätsbyggande företaget Dimac i Helsingborg, är inte helt nöjd. Servrarna går ner gång efter annan. Därför säljs sajten till några investerare i Stockholm som byter namn på communityt till det lite mindre ögonbrynshöjande Playahead.
Succén uteblir, företaget likvideras och 2001 köper Leif Carlsson och Jonas Frost tillbaka sajten.
Nu går det bättre. En expansion inleds och sajten öppnas även i Danmark och Finland. Ungdomar mellan 14 och 25 år är målgruppen, och de flesta väljer att besöka communityt för att det upplevs som lite mindre glättigt än Lunarstorm.
2007 är Playahead Sveriges näst största community, efter just Lunarstorm, och har 530 000 medlemmar. MTG går in som ny ägare, och betalar 102 miljoner kronor för besväret. Playahead har under de första nio månaderna 2006 gjort en rörelsevinst på 6,4 miljoner kronor.
Tre år senare läggs sajten ner. Anledningen? Ungdomarna har flyttat till Facebook och Myspace istället.
Ovan: En hyllningslåt till Playahead, som också visar hur det ser ut inne på communityt.