Techjättarna säger att "framtiden är privat"
Cambridge analytica-skandalen blir en vändpunkt för diskussionerna om techjättarnas inflytande. Nu riktas allt mer fokus på personlig integritet, något som får företagen att skifta fokus.
I april 2019 står grundaren Mark Zuckerberg på scenen för Facebooks utvecklarkonferens. Han säger "Framtiden är privat". Det är ett stort skifte för ett företag som de senaste åren fokuserat på öppenhet och som fått hård kritik för sin slappa kontroll av användarnas uppgifter efter Cambridge Analytica-skandalen. Nu ska de privata kommunikationsplattformarna prioriteras, som grupper och meddelanden, och kryptering blir standard.
En stor förändring för ett företag vars affärsidé varit att erbjuda gratis tjänster i utbyte mot information som kan användas av annonsörer. Detsamma gäller förstås den andra datajätten Google, som bara dagar efter Mark Zuckerbergs framträdande betonar samma sak – med ännu mer emfas.
Personlig integritet är företagets nya religion, förklarar vd:n Sundar Pichai. "Det är för alla och inte bara för några få."
Bland annat ska företaget ta bort spårande kakor i webbläsaren Chrome. Sedan tidigare har de av EU tvingats erbjuda användare att bli glömda i sökresultat.
En tredje techjätte, Apple, har en annan affärsidé, som bygger på att sälja varor och tjänster snarare än information om användarna. Vd:n Tim Cook poängterar samma vår att rätten till personlig integritet är en "mänsklig rättighet" och uppmanar USA:s myndigheter att reglera företagens datainsamling.
Kritiker menar att Apple snarare agerat mellanhand, genom att dels tagit betalt av Google för att göra sökmotorn till standard i sin webbläsare och dels genom att erbjuda Facebooks tjänster i App store. Hade de verkligen varit intresserade av att skydda sina användares data hade de tidigt kunnat ställa krav på Google och Facebook.
- Wikipedia: Personlig integritet och Google
- Nätjättarna lovar integritet och ansvar, artikel på internetstiftelsen.se
- Sammanfattningen: Internets historia på fem minuter