.FILE 2G 3G 4G 5G
Stugan datorspel
1978

Stugan – legendariskt datorspel skapas av tre barn

Stugan är ett legendariskt datorspel som skapas av bröderna Kimmo och Viggo Eriksson, 10 och 12 år gamla, och deras kompis Olle E Johansson, 14 år. För att spela det krävs det att man ringer upp en stordator.

Att det är just den unga trion som skapar Stugan hör delvis ihop med att deras pappor hade tillgång till stordatorn hos Stockholms datamaskincentral, QZ. Spelet skrivs med programmeringsspråket Basic.

Stugan är inspirerat av datorspelet Adventure från 1975, som anses vara det första textäventyret. Spelaren skriver in kommandon med tangentbordet, och spelet beskriver vad som händer i text på skärmen. Stugan blir en svensk variant där man ska gå runt i ett hus och hitta föremål.

Thorvalds stugråd

– Man ringde upp via modem eller satt på terminal i något universitet. Det fanns ju ett diskussionforum i det KOM-system som kördes av QZ. Där fick vi mycket feedback. Vi ägnade oss också åt att logga interaktion med programmet för att förbättra dialogen, berättar Olle E Johansson för Internetmuseum.

Diskussionsforumet heter Thorvalds stugråd. Inne på konferensen möts både utvecklare och användare, diskussioner som utvecklar spelet och gör att buggar tas bort. Forumet är öppet i två års tid.

– Ibland blev diskussionerna i Thorvalds Stugråd allt för avslöjande. Vi var lite irriterade över det. Man skrev hur något fungerade och frågade "Är det en bug eller en feature?" Då kodade vi in ett litet djur vid stranden som skrek "Hjälp, jag vet inte om jag är en bug eller en feature!" och sprang ut i vattnet och försvann. Diskussionerna förändrades efter det, säger Olle E Johansson.

Stugan följer med på diskett till IBM-datorer

Några år senare ingår spelet på diskett för många som köper en IBM-dator. Spelet översätts också till engelska, norska och danska.

Namnet Stugan är ikoniskt i datorspelskretsar. Sommaren 2015 samlas 23 personer från olika delar av världen i en samling röda stugor i Dalarna. Där utvecklar de spel i ett projekt som heter – ja just det – Stugan. Succén blir ett faktum och projektet fortsätter även sommaren 2016.

Och vad hände med de unga spelkonstruktörerna? Både Viggo Kann och hans bror Kimmo är professorer i dag, på KTH respektive Mitthögskolan. Olle E Johansson är IT-konsult i eget bolag.

false
-