Begreppet e-sport myntas i Sydkorea
E-sporten föds i sin nuvarande form i Sydkorea, som en följd av en massiv bredbandsexpansion i kombination med den asiatiska finanskrisen 1997.
I samband med finanskrisen blir många arbetslösa och behöver sysselsätta sig, internetcaféerna växer då i antal och e-sporten boomar. År 2000 får Sydkorea ett eget e-sportförbund, som lyder under kultur- och idrottsdepartementet. Framför allt ett spel kommer att driva på utvecklingen: Starcraft.
Sydkorea har fortsatt vara det ledande landet inom e-sport och har regelbundet lag i final i viktiga tävlingar. Och många tittar på dem när finalen i League of Legends spelades 2015 tittar 30 miljoner personer. Sportvärlden har bara fler tittare för Super Bowl och finalen i fotbolls-VM.
I Sverige räknas inte e-sport som en del av Riksidrottsförbundet, men politiker har skrivit motioner om att klassa e-sport som idrott. Det finns även gymnasieutbildningar med fokus på e-sport, både i Sverige och i Finland..
Namnet e-sport har diskuterats mycket, och många menar att spelandet borde räknas som en vanlig sport. De svenska orden sport och idrott har olika betydelser. Sport syftar mer på tävlingsmomentet medan idrott syftar på den fysiska ansträngningen.