Pets.com’s handdocka visas under Super Bowl
En enkel handdocka föreställande en hund uppnår på kort tid kultstatus i USA. Handdockan är företaget Pets.com’s ansikte utåt och ska locka amerikanska husdjursägare att handla mat och tillbehör till sina husdjur på nätet.
Mellan börsintroducering och konkurs skiljer endast 286 dagar för Pets.com. Om Boo.com fått symbolisera den gränslösa it-hysterin i Sverige och Europa så är Pets.com ett av företagen som fått den tveksamma äran i USA. I en av de många reklamfilmerna som företaget pumpar ut föregriper deras egen maskot ironiskt nog både Pets.com's och övriga dotcom-bolags öde när han sjunger "What comes up must come down".
Domännamnet pets.com köps av Julie Wainwright i början av 1999 och en av de första investerarna blir Amazon. För pengarna köper Pets.com upp den största konkurrenten och investerar i stora lagerlokaler och logistik.
Precis som Boo.com satsar Pets.com stora summor på marknadsföring och PR, 1999 landar notan på 11,8 miljoner dollar samtidigt som omsättningen uppgår till 619 000 dollar. Förutom tv-reklam syns hunden på stora utomhustavlor och ett Pets.com-magasin skickas ut till en miljon husdjursägare. Maskoten blir oerhört populär, intervjuas i stora magasin som Times och People och deltar i världens största parad, Macy's thanksgiving parade, i New York.
Men hör och häpna – vinsterna uteblir. Pets.com’s största problem är inte att de saknar kunder (även om det är ett stort problem för alla e-handelsbutiker vid den här tiden – stora delar av befolkningen har inte ens en internetuppkoppling ännu), utan att de förlorar pengar på varje kund. I sina försök att locka köpare säljs varorna på sajten för en tredjedel av inköpskostnaden. Husdjursägarna lockas också med fri frakt – men att skicka stora säckar med kattsand över hela USA visar sig snabbt vara en alltför tung kostnad.