Peter Kadhammars artiklar om Icon Medialab ger stora journalistpriset
Under sex dagar i juni 2000 publiceras lika många uppslag i Expressen där Icon Medialab och dess grundare Johan Staël von Holstein granskas av en minst sagt kritisk blick. Reportagen ger journalisten Peter Kadhammar Stora journalistpriset.
Sarkasmen osar från Kadhammars penna och det går inte att ta miste på vad han tycker om "den nya ekonomin", internetbolagen och dess ledare. I artiklarna beskriver han en företagskultur där människor jobbar tills de bokstavligen stupar och där aktiekursen och inte kunden står i fokus. Johan Staël von Holstein målas upp som en arbetsnarkoman med storhetsvansinne och ständiga vredesutbrott. Tidigare storkunder till Icon Medialab vittnar om svaga leveranser. En företagsanalytiker får titta på Icons siffror och frågar sig vad det är i bolaget Icon som faktiskt är värt något.
Staël von Holstein har kallat reportageserien för ett beställningsjobb från Socialdemokraterna och beskyller Peter Kadhammar för karaktärsmord och Icon Medialabs fall.
"Vi fick aldrig en ny kund efter hans artikelserie", berättar Staël von Holstein i en intervju.
Peter Kadhammar belönas senare samma år med Stora Journalistpriset för reportageserien. Juryns motivering lyder:
"För artikelserien "it-bubblan Icon", som engagerat och med god stilistik effektivt punkterade illusioner om rikedom och snabba klipp i den nya ekonomin."