Dollarsedlar i en hög.
Foto av alexander-grey

Personaloptioner gör massvis av anställda till miljonärer – på pappret

Konkurrensen om arbetskraft bland de nya internetbolagen är mördande. För att locka till sig och behålla talanger lockar företagen inte nödvändigtvis med skyhöga löner utan använder sig istället av optionsprogram.

Innan riskkapitalisterna förstått att det är internet som gäller är aktieoptioner en möjlighet för de nystartade internetbolagen att få in nytt kapital. Exempelvis Spray, där grundarna gått in med sina egna pengar i bolaget, är tidigt ute och erbjuder sina anställda att köpa optioner som senare kan lösas in mot aktier. Företaget har gjort en deal med en bank som hjälper de anställda att få lån för att finansiera köpen. När sedan Spray och andra internetbolags aktiekurser stiger blir många av de anställda miljonärer – åtminstone på pappret. En av dem är Svante Tidholm som i en dokumentär berättar hur han om han hade dåligt med pengar genom att sälja två aktier fick in 80 000 kronor och kunde bjuda en polare på en resa till andra sidan jordklotet.

I takt med att it-febern sprider sig används optionsprogrammen som ett sätt att locka till sig – och behålla – personal. Men optionsprogrammen får också kritik för att låsa fast de anställda och skapa orimliga arbetsförhållanden. I och med att anställda själva har mycket att vinna på att företagets kurs rusar uppåt skapas incitament till att jobba långa och intensiva arbetsveckor. 40-timmarsveckor är inte en del av de nya bolagens företagskultur – snarare är arbetstiden för många den dubbla.

När bubblan spricker och aktiekurserna börjar rasa hoppas många av de som jobbar på dotcom-bolagen in i det sista på att de fallande aktiekurserna ska vända. Brita Zilg, som var en av de först anställda på Spray, beskriver i en intervju för Internetmuseum hur det fanns en övertygelse bland de anställda att stormen skulle blåsa över. När raset precis börjar bestämmer hon sig ändå för att spela säkert och sälja ungefär en fjärdedel av sitt innehav vilket hon får en miljon för. Hennes kompisar som också har aktier i Spray tycker att hon är galen som inte väntar på att aktien ska gå upp igen innan hon säljer. De allra flesta behåller sina aktier och får se värdet gå upp i rök.

På senare år har optionsprogram åter hamnat i fokus och blivit en viktig politisk fråga för den svenska startupscenen. Tunga svenska namn som bland annat Spotifys Daniel Ek och Martin Lorentzon har lobbat för att skatterna på personaloptioner ska sänkas med argumentet att det gör det svårt att locka till sig talanger för de svenska tech-bolagen, som konkurrerar om arbetskraft på en internationell marknad. 2018 införs förmånligare regler, men endast för bolag med mindre än 50 anställda.