Konkurrens mellan Passagen och Torget blir katalysator för internet i Sverige
Både Posten och Telia ser möjligheter att tjäna pengar på internet. Konkurrensen mellan Torget och Passagen skapar en marknad och ger internet-Sverige en injektion.
Från början finns diskussioner om att göra en gemensam portal men det slutar istället med två konkurrerande mötesplatser på internet. Tanken är att de svenska internetanvändarna ska kunna hitta "allt" via portalerna, men för att detta ska bli verklighet behövs innehåll på svenska. Detta leder till att det plötsligt finns stor efterfrågan på människor som kan göra just detta.
En av de som tidigt får jobb med att skapa innehåll till Telias Passagen är Jonas Birgersson och hans kompisar på Framfab. I en intervju med Internetmuseum framhåller han de båda portalernas betydelse för den svenska internetutvecklingen:
– Det blir inte en portal utan två, vilket för Posten och Telia är fullständigt vansinnigt men för internetutvecklingen i Sverige kanske en viktigt katalysator. Plötsligt fanns det två stora bolag med mycket resurser som ska göra exakt samma sak. Där det tidigare inte hade funnits någonting fanns det plötsligt en marknad.
Ingen vill handla på nätet – ännu
För att fylla Postens portal Torget.se med innehåll rekryteras en vid tiden central person för internetutvecklingen i Sverige, Mattias Hansson. Han har tidigare förnyat och digitaliserat tidningen Z och gjort om den till Z.mag@zine. Hansson blir nu chefredaktör för Torget.
Men Torget blir aldrig någon kommersiell succé, snarare tvärtom. Förlusterna från satsningen är enorma – enligt en beräkning har cirka 900 miljoner kronor försvunnit ut i cyberrymden. Några större intäkter blir det aldrig – det är helt enkelt ingen som vill handla över nätet ännu. Varken handlare eller kunder förstår riktigt poängen. Torget blir aldrig vare sig den mötesplats eller det handelstorg som det var tänkt.
Liksom Birgersson framhåller Mattias Hansson ändå vikten av de två portalerna för internetutvecklingen i Sverige:
– De här tidiga internetprojekten var dels viktiga experimentverkstäder där alla fick testa att göra internetlösningar och innehåll. Men det var också viktigt att det var stora samhällsaktörer som Posten och Telia i Sverige som gick in och visade att det här var viktigt. Det gjorde att alla andra var tvungna att följa efter, säger han i en intervju med Internetmuseum.