.FILE 2G 3G 4G 5G
1995

Framfab med Jonas Birgersson i spetsen blir störst i Europa

Liksom många av de nya internetföretagen utvecklar Framfab digitala lösningar för sina kunder. Men man skiljer sig från de flesta andra dotcom-bolagen på en viktig punkt. Bolaget, som utvecklats ur en dator- och rollspelsklubb i Lund, är lönsamt från start.

I mitten av 90-talet vill Telia vill bli bäst på uppringt internet, för att uppnå det sätter man igång Passagen – en portal som ska visa svenskarna vad internet är och hjälpa dem ut i den digitala världen. 22-årige Jonas Birgersson, som vid tiden är ordförande för rollspelsförbundet Sverok, får i uppdrag att skapa innehåll till portalen, bland annat dataspelsrecensioner. När fakturorna börjar bli för stora tvingar Telias revisorer Birgersson och hans kompisar att starta ett företag och så föds Framtidsfabriken, sedermera Framfab.

Framfab börsintroduceras 1995

Med Telia-jobbet som dörröppnare och tunga investerare som Ikea och Hans Rausing med på tåget växer Framfab snabbt. 1999 är bolaget redo för börsen och aktien introduceras för 125 kronor. Efter introduktionen rusar aktien uppåt och Framfab växer, genom att köpa upp flera utländska bolag, till att under en tid bli Europas största internetkonsultbolag. Tillsammans med Icon Medialab och Spray blir Framfab it-boomens mest omtalade bolag.

Grundaren Jonas Birgersson blir rikskänd 

för Jonas Birgersson blir rikskänd och figurerar precis som Icon Medialabs vd Johan Staël von Holstein flitigt i media. De två visionärernas framtoning är dock helt olika. Medan Staël von Holstein festar på Stureplan, har dyra kostymer och bilar är Jonas Birgerssons signum hans fiberpälströja och ett sparsamt leverne. Samtidigt som han är god för miljarder bor han kvar i sin studentlägenhet i Lund.
När aktien står som högst värderas Framfab till 42 miljarder kronor, vilket vid tiden är i nivå med stora och anrika industriföretag som Atlas Copco och SKF. Så här resonerar Birgersson om värderingen när Internetmuseum träffar honom nästan 20 år senare.

– Det är en väldigt kort period när det går skarpt upp. Det är en finansiell bubbla, ingen tvekan om det. Fundamenta i det vi säger är korrekt, att internet kommer att vara betydelsefullt. Att kortsiktigt värdera konsultbolag med 3 000 anställda till 42 miljarder var naturligtvis helt fel. Vi visste det. Där är börsen en lurig grej, för jag var helt övertygad om att vi var helt övervärderade till konsultaffären. Däremot om vi med vår förståelse kunde "värpa guldägg" så kunde bolaget motivera ett sånt värde.

Framfabs fall

Framgångarna på börsen blir kortvariga. I mars 2000 spricker bubblan och raset börjar. Jonas Birgersson avgår som vd (men fortsätter med avknoppade Bredbandsbolaget i vilket han investerar 50 miljoner kronor) och stora nedskärningar påbörjas.

I maj 2001 är aktievärdet nere på 2 kronor och bolaget på randen till konkurs men räddas genom en nyemission. 2006 går Framfab ihop med forne ärkerivalen Icon Medialab (som nu mer har sålts och heter LB Icon).  

false
-