.FILE 2G 3G 4G 5G
1997

Den nya ekonomin skapar nya investerare

I takt med att framgångarna för de nya dotcom-bolagen växer flockas kapitalet till den nya ekonomin och in på scenen träder en ny typ av investerare – riskkapitalisterna.

Om du ville starta ett företag i Sverige innan it-boomen gick du till banken och ansökte om ett lån. Ville du sedan locka till dig investerare gällde det att kunna visa på vinst under åtminstone fyra sammanhängande kvartal och ett stabilt kassaflöde. En modell som premierade existerande företag och kända produkter.

När riskkapitalisterna kommer till Sverige rör de om i grytan rejält. Det handlar om stora summor från framför allt amerikanska bolag som satsas på de unga svenska företagen. Pengarna kommer både från förmögna privatpersoner samt institutionella investerare så som pensionsfonder. Modellen importeras till Sverige och på kort tid startar flera svenska riskkapitalbolag med de amerikanska förlagorna som mall.

Nya affärsidéer kan därmed få stora summor baserat på hur investerarna ser på företagets potential. En ny affärslogik råder där bolagen värderas efter nya måttstockar som skalbarhet och snabb tillväxt. Det gäller att vara först och snabbt bli störst, något som medför att tempot på marknaden stegras. Månaderna kring millennieskiftet råder full kapplöpning om att hitta nya potentiella framgångssagor och de unga internetentreprenörerna behöver inte presentera mycket av substans för att få med sig riskkapitalisterna. I boken "Dansen kring guldkalven" beskriver en entreprenör det så här: "Jag for runt med fyra A4-sidor och fick ihop 85 miljoner kronor".

Filmen här nedanför förklarar värderingar på startups och hur riskkapitalisterna tänker.

false
-