.FILE 2G 3G 4G 5G
Boxman hemsida
1997

Boxman säljer skivor över nätet men har svårt att leverera

Försäljning av CD- och DVD-skivor över nätet för endast 99 kronor. Det är Boxmans affärsidé. Under buller och bång lanseras webbplatsen i december 1997, men när nyfikna kunder strömmar till sajten kraschar den efter tio minuter.

"Tänk dig en butik som alltid är öppen och som alltid är där du är. Vare sig du är i Skattungbyn eller om du är i Stockholm – Boxman sover aldrig." Orden uttalas av riskkapitalisten och före detta SAS-chefen Jan Carlzon under Boxmans lanseringsevent. En ny tanke för många svenskar vid den här tiden. Med på scen finns också Ola Ahlvarsson, entreprenören som tidigare jobbat på Spray och nu övertygat Carlzon att investera i hans nya idé.

Stora artister som Ace of Base, Roxette och Blümchen blir affischnamn för Boxman i utbyte mot aktier, något som skapar både rubriker och hajp. Kunder strömmar till sajten och många beställer också skivor. Problemet är bara att Boxman inte löst logistiken kring leveransen. I en kundundersökning uppger 79 procent att de inte fått sina varor i tid, hälften att de inte fått dem alls.

Även teknikproblemen fortsätter. När Boxman ska starta i Frankrike upprepas debaclet från lanseringen. För att komma till rätta med detta engageras bland annat Microsoft. Självaste Bill Gates kommer till Sverige och pratar om Boxman som den ditintills största installationen för Microsoft inom e-handeln.

Sommaren 1999 lämnar Ola Ahlvarsson företaget och när Boxman i oktober år 2000 är nära konkurs uttalar han sig kritiskt i Aftonbladet. Fiaskot förklarar han på tre sätt: inkompetens, dåliga rådgivare och alltför kortsiktiga investerare. "Sedan sade riskkapitalmarknaden: oroa er inte för pengarna. Bara ni växer, så fixar vi stålarna. Gör av med era 20 miljoner, så får ni 100 nya."

När konkursen blir ett faktum har resan kostat investerarna 600 miljoner kronor. Ola Ahlvarsson ska dock komma att fortsätta spela en viktig roll i Stockholms tech-scen, först som grundare av konferensen SIME och senare som initiativtagare till coworking-platsen Epicenter i Stockholm. "Efter de där åren i slutet av 1990-talet ändrades mitt entreprenörskap. Från att försöka bli bäst, störst och vackrast till att fundera på hur jag skulle kunna bygga någonting långsiktigt och inte ta lika mycket plats i offentligheten", summerar han för Christian Albinsson i boken "Bubblan som aldrig sprack".

false
-