.FILE 2G 3G 4G 5G
1993

Jane Metcalfe startar klassiska magasinet Wired

1993 är den digitala kulturen ännu i sin linda. Då startar Jane Metcalfe tillsammans med Louis Rossetto ett nytt och banbrytande digitalt magasin, Wired, med fokus på en förändrad värld och teknikens möjligheter.

Deras vision är ett livsstilsmagasin med fokus på informationsteknik, där ämnen som datorer, kommunikation och media flyter ihop. Det första numret innehåller artiklar om bland annat hackning av mobiltelefoner, nätdejting och digitala specialeffekter. Från tredje numret inkluderas en Nätsurf-spalt där man i varje nummer listar intressanta FTP-sidor och olika nyhetsgrupper på Usenet.

Tidningen seglar snabbt upp som ett trendigt magasin som undersöker hur tekniken påverkar vår omvärld, politik och kultur. De skriver om teknologiindustrin, entreprenörer och start-ups. Som mest har tidningen en upplaga på 325 000 exemplar världen över och 350 anställda. De startar också flera utländska utgåvor, har under en period ett tv-program, ger ut böcker och lanserar den framgångsrika sajten HotWired. 1998 säljs Wired till Condé Nast Publications för 340 miljoner dollar.

false
-