Twitter lanseras – med 140 tecken förändras sättet vi kommunicerar på
I mars 2006 startar tre amerikaner en ny tjänst för snabba statusuppdateringar. Samma månad skrivs också den första tweeten: "just setting up my twttr".
Förändrar språkbruket
Tjänsten kommer att förändra språkbruket, även i Sverige. Ordet hashtag (ett sätt att gruppera inläggen) blir allmänt känt, liksom uttrycket följare (att prenumerera på någon annans inlägg) och användningen av @-tecknet innan ett användarnamn. Många får också vänja sig vid att begränsa sina budskap till 140 tecken, vilket kritiker menar minskar nyansrikedomen i debatten.
Twitter och amerikanska presidenter
Ändå anses tjänsten haft en stor roll såväl i den arabiska våren, där aktivister kunde kommunicera och få ut sina budskap globalt, som i det amerikanska presidentvalet 2008, där Barack Obama varit särskilt aktiv och även framgångsrik.
Twitter ska också komma att användas flitigt att Donald Trump som efterträder Barack Obama på presidentposten 2017. Han blir ökänd för sitt både kränkande och hånande twittrande om sina politiska motståndare, kvinnor och journalister.
Statistik för Twitter i Sverige
En tweet är i genomsnitt 70 tecken lång och innehåller drygt 10 ord. I mars 2015 har Twitter 288 miljoner aktiva användare, som tillsammans postar 500 miljoner tweets per dag. De flesta twitteranvändarna (80 procent) använder Twitter från mobilen.
2018 är det 22 procent av de svenska internetanvändarna som använder Twitter enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2018. Föregående år var motsvarande siffra 25 procent. Det är de som använder Twitter "någon gång", det vill säga mer sällan än varje månad som har minskat. Störst är användningen i åldersgruppen 16-25 år.
Se aktuell statistik för svenskarnas användning av Twitter i undersökningen Svenskarna och internet.
I början skämtade man gärna om Twitter. I låten "Let me twitter dat" med Andy Milonakis twittrar han om alltifrån att duscha till att ha slut på ägg. Men redan 2009 ändrade tjänsten välkomstmeddelande från "Vad gör du?" till "Vad händer?", och blev då mer av en nyhetstjänst – perfekt anpassad för smarta telefoner.
15 år senare – första tweeten säljs för nära 25 miljoner kronor
15 år efter att den första tweeten såg dagens ljus säljer grundaren Jack Dorseys tweeten för 24,9 miljoner kronor. Världens första tweet säljs som en så kallad NFT, non-fungible token, vilket ger köparen en slags digital signatur från skaparen som visar att hen äger inlägget. Intäkterna för tweeten skänker Jack Dorsey till en välgörenhetsorganisation.